Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern "pc-hårdvara"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får snart en iBook snäckskal (366mhz) med OS9.2 och undrar hur det funkar att köra externa pc-hårdvara som t.ex. "lådor" för 2,5"/3,5"/5,25"(för t.ex. cd-brännare), externa "hårddiskar" och även externa CD-BRÄNNARE för pc???

OM själva lådorna är firewire alt. usb/usb2 så kan du i alla fall använda pc-hårdiskar även om dom råkat vara FAT32-formaterade - fast du bör formatera om dom för macens HFS+ om du ska behålla dom och inte dela dom med någon som kör PC - en brännare för PC är ingen bra idé även fast några av dom kan flashas om till att fungera med en mac

Det hela hänger till stor del på om maskinen har Firewire eller ej. Den enda usb-port som finns är bara den långsamma usb 1.1. Det finns flera modeller av iBook 366 MHz, med eller utan Firewire.

Ingen Firewire = ingen snabb kringutrustning. Att bränna skivor i 2x hastigheten över usb 1.1 är ingen höjdare (4x ligger inom specifikationerna i teorin men klarar det inte i verkligheten.)

LaCies lite äldre (16x) cd-brännare funkar utmärkt i kombination med os 9, Toast 5 och Firewire, likaså usb-scanners från Epson m.fl.

Har kört med externa hårddiskar (även pc-formaterade) på en gammal g4 i os 9 och det funkar bra vad gäller stora Firewire 3,5-tumsdiskar med egen strömförsörjning men sämre med usb 2,5-tum med försörjning genom usb-kabeln. Det har i och för sig varit broblem med dessa på min nya iBook också - bara en av två partitioner dyker upp och lite större filkopieringar hänger sig.

Max RAM är 576 MB vilket räcker en bra bit för os 9 men är lite knapert för os x - i synnerhet då datorn har klent med grafikminne och bara 800x600 i skärmupplösning (os x är nästan lika slösaktigt med skärmyta som xp).

Om din dator har Firewire och tillåter start från externa enheter kan det vara en bra ide att köra systemet från en extern enhet - i likhet med MacMini - för att kringgå problemet med små och slöa interna diskar.

Aha, iBooken har firewire, men jag syftade på just usb för att detta är så mycket billigare än firewire...

Ursprungligen av Olle@mac:

en brännare för PC är ingen bra idé även fast några av dom kan flashas om till att fungera med en mac

Hittade på jmedata en extern Firewire-kabinett för 5,25"-enhet för ENDAST 399kr ... Undrar därför hur det blir att sätta en IDE-brännare från en mac i den och använda den i iBook:en??? Det borde väl kunna ordnas billigare (och lättare) än att hitta en extern firewire-brännare, och rejält mycket snabbare än en extern usb-brännare då min iBook inte har stöd för USB2!?
:rolleyes: :eek:

På vissa lådor som man kan köpa som både FW eller USB så har jag för mig att man ibland kan löda fast en FireWire port, du kanske kommer behöva nåt annat krux med som ska lödas så det inte kommer fel strömstyrka o.s.v

1
Bevaka tråden