Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.1 inom kort... räddaren i nöden?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-05-15 14:50

Apple Insider menar att 10.4.1 bör släppas i mitten eller slutet av maj. Apple har tydligen jobbat hårt på denna uppdatering, vilken primärt ska rätta till stabiliteten och lösa över dussinet buggar.

Man kan ju alltid hoppas. Är lite halvnöjd med mitt Tiger hittills...

-- Patrik

Intressant artikel, Fattar inte varför Apple hade så bråttom med att släppa Tiger. Hade man väntat en månad och släppt 10.4.1 som 10.4 skulle mycket besvär och dålig publicitet kunnat undvikas

Det har inte gått att lämna feedback för 10.4 med Apples formulär, så jag undrar om de ens är medvetna om alla buggar i systemet. De verkar inte vara få heller.

Ursprungligen av bruksarn:

Hade man väntat en månad och släppt 10.4.1 som 10.4 skulle mycket besvär och dålig publicitet kunnat undvikas

Sen får du tänka på att en månads intern betatestning inte är lika mycket värd som en månad med miljoner användare över hela världen. Det skulle ta flera år att få ett lika varierat och genomgående testresultat i en sluten testavdelning, om det ens är möjligt överhuvudtaget.

Ursprungligen av Mats Björnström:

Sen får du tänka på att en månads intern betatestning inte är lika mycket värd som en månad med miljoner användare över hela världen. Det skulle ta flera år att få ett lika varierat och genomgående testresultat i en sluten testavdelning, om det ens är möjligt överhuvudtaget.

Sen får man inte glömma att utvecklare har en tendens att tänka i andra banor än vanliga användare och risken är stor att man inte upptäcker missar av den anledningen.

Jag tror släppet av OS är rätt hårt styrt av marknadsföringsapparaten. Det ska även passas ihop med hårddisksläpp och andra events - egna som konkurrenters. Det datum som spikas blir nog heligt och det är upp till utvecklingsteamen att jobba med den tidsplanen. När man börjar närma sig släppet avgör någon om det är färdigt nog och säger "close enough" och sen kör man.

De som installerar Tiger från scratch tycks inte ha några större bekymmer. Det verkar vara de som uppgraderar som har störst problem. Jag har även egna erfarenheter av detta. Möjligen har Apple missbedömt den här biten men det kan heller inte vara lätt att simulera hur mitt 3 år gamla system ska bete sig efter en uppdatering. När de provar uppdateringsbitarna så kanske de har för bra installationer att utgå från.

Man får även hålla i minnet att MS har hamnat i långbänk med sitt kommande system, vilket Apple påmint folk om titt som tätt. De tar nog hellre lite småstrul vid släppet än drar ut på lanseringen. Om ett år när MS är på gång kan man säga just det - det där gjorde vi för ett år sedan och vid det laget är det glömt hur struligt det ev var. Idag minns jag inga detaljer runt strul med Panther men nog var det liknande bekymmer vid det släppet också.

Thank god! Har haft hemska problem med både LDAP och WebCore, för att inte tala om gui:t som sporadiskt förvandlas till sirap utan uppenbar anledning. Hela releasen känns lite framstressad, men samtidigt är det väl närmast naturligt att första versionen är lite skakig eftersom en del buggar förmodligen bara visar sig under väldigt specifika förhållanden ute hos slutanvändarna. Hoppas bara att Safari är mindre labil i 10.4.1, fattas bara annat efter de miljarder kraschrapporter de fått av mig

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-15 23:16

Har kört Tiger sedan i fredags nu på nya revisionens iMac G5. Och gisses vilken underbar upplevelse. Inga större problem ännu. Men mail2 gick jag aldrig över till, det får bli Enrourage ett tag till. Men visst är buggfixar alltid välkommna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-16 02:06

Äsch, skulle någon av er orka vänta på Tiger en månad till? Det var ju nästan så man sprack av väntan som det var

En uppddatering är dock välkommen, eftersom det mesta faktiskt buggar på något sätt, antingen stort eller litet.

Precis som Mats skriver så blir det en helt annat sak när miljontals personer börjar använda systemet, med alla möjliga kombinationer av hårdvara och mjukvara.

Ärligt talat: Om man prioriterar stabilitet så är man väl inte så dum att man installerar en .0-version av ett program, än mindre ett system?

Har man väntat på 10.4 i ett och ett halvåt år spelar väl en månad hit eller dit ingen roll? Det är *alltid* mer problem med en helt ny systemversion än en som hunnits testats mera ingående. Det spelar ingen roll om man tycker att Apple borde leverera mera buggfri programvara (det vore ju förstås trevligt) men har man lite skinn på näsan så vet man att det initialt brukar uppstå en del strul. Det är därför en del väntar ett tag och låter andra ta smällarna innan de uppdaterar.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 11:57

Problem med Tiger och AirPort

Jag har haft problem med att logga på min Netgear router via AirPort (med kabel går det bra) med min nya iMac G5, rev b, vilket jag skrivit om i nedanstående tråd:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=76233

Efter att ha varit inne på diverse diskussionsforum (bl a Apple) verkar det som detta är ett problem. MacFixIt skriver om några lösningar (vilket jag inte har haft möjlighet att testa ännu)

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-16 11:52

Har suttit och arbetat på jobbedatorn (iBook 800 G3) med Panter .3.9 och reflekterar först när jag läser denna diskussion att Tiger inte är installerat.

Vad vill jag ha sagt med det?
I (mitt) dagliga arbete gör det varken till eller från att ha Tiger, kanske då att det flyter bättre i Panther, men det är marginellt (jmf med Tiger på Mini 1,42 Mhz - tror iBooken är för klent utrustad med minne för att ens få chansen, dessutom är det inte "min" dator)

Ser dock fram emot en uppdatering av 10.4 då det uppenbart finns en del "glitches" att bocka till. Tycker minin hemma är oförsvarligt seg i vissa situationer, men har inte störts av några uppenbara buggar ännu.

Måste föresten vara intressant att arbeta på "bugg-rapports-avdelningen" i Cupertino i maj månad...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-16 12:24

Jag tror tyvärr man lite krast får leva med vissa småbuggar i version .0 av ett OS så pass stort som OSX Tiger. Release .1 eller .2 brukar ha dödat de flesta problemen, generellt sätt.

Jag kommer inte ihåg så mycket strul med Panther. Dock fanns två livsfarliga buggar där: FileVault och FireWire-drive buggen - båda förstörde data.

Som någon skrev så förväntar man sig ett stabilt system så går man inte till "the latest and greatest" så fort det släpps. Man får vänta på mass-bugg-testningen (release .0) och sen avvakta och se hur det funkar.

Själv kör jag på jobbet 10.3.6 på redigeringen för allting funkar där, inga strul. Why fix it when it ain't broke? Men Tiger vore ett juste tillskott, dock väntar jag med det till SCSI-kort blivit OK:ade, Final Cut 5 kommit och blivit testkört på en icke-produktions dator. Livsfarligt att göra på annat sätt tyvärr.

  • Medlem
  • 2005-05-16 12:25

Micke F, sitter åxå på en g3 800 mhz 640 mb ram, hadde tiger installerad under en vecka & tyckte det va otroligt segt, känns som att hela os:eet drar massa onödig cpu kraft så att andra program laggar & det knappt går att att arbeta med grafik osv, och det är knappast för att våra datorer är gamla eller så.
Jag har noterat i apples egna diskussionsforum att folk även har exakt samma seghetsproblem med dual g4, dual g5 & imac g5, inte få personer heller!

Sämsta osx uppdateringen jag varit med om! När jag la in 10.3.9 igen kändes det som om jag hadde fått helt ny dator
Känns inte som att 10.4 håller den kvalite som alla hoppades på. Dessutom är det enda jag saknar från 10.4 den lite snyggare osx menyraden som ligger högst upp (utan ränder)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-16 12:27

Jag la in Tiger på min PowerBook i helgen och det känns som en ny dator nu typ.

- PowerBook 12/867, 640 MB RAM.

Dock blåste jag hela disken och installerade allt från scratch. Allt verkar rulla fint so far.

Faktum är att, efter flera ominstallationer och uppgraderingsförsök funkar Tigern problemfritt, likaså Safari. Hemligheten tycks vara flitigt bruk av "reparera skivrättigheter" . Värre än så verkar det inte vara... Det har funkat i flera dagar nu utan minsta häng eller konstigheter.

Fattar inte att så många hoppar på ett nytt OS. Det är ju alltid samma visa. Det blir aldrig bra förrän typ version 10.4.3-4 eller liknande. Själv kommer jag nog köra Panther bra länge till, det funkar fint och en massa annat är längre upp på min önskelista, (t.ex. ny kamera och Flash MX!).

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-16 14:34

Visst funkar Tiger ok - installerade på formaterad partition och har inte uppleft några märkligare buggar. Dock är systemet ovanligt segt efter en tids uptime. Räknar med att sådant fixas i takt med uppdateringarna:

for($n=0;$n<10;$n++)
{
echo "10.4.$n<br />";
}

  • Avstängd
  • 2005-05-16 17:16

Själv kör jag mac os9 fortfarande p.g.a jag är livrädd för nya saker.

Ursprungligen av fitzy:

Själv kör jag mac os9 fortfarande p.g.a jag är livrädd för nya saker.

Jag fattar ironin.
Men allvarligt talat: Att vänta tills typ version 10.4.3 eller nåt innan man uppgraderar är ju bara smart, väl?

Ursprungligen av Erik.dv:

Att vänta avgör man ju ganska mycket själv. Det hela beror på vad för "system" kan kör. Har man ett kritiskt produktionssystem (ex. AVID, Final Cut el. dyl.) så gör man nog bäst i att vänta på "safe builds". FCP 4.0 var katastrof ex.

Jo, precis. Privat bryr jag mig inte så mycket, men på jobbet så får inget gå fel. Jag producerar en hel del direktreklam (skräp-post) åt företag och varje minut är dyrbar.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 01:21

10.4.1 har tydligen landat ... laddar ner det just nu!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-17 01:25
Ursprungligen av MfAP:

10.4.1 har tydligen landat ... laddar ner det just nu!

You are late

Yes!!

1
Bevaka tråden