Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min epostadress används av nån annan.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-16 11:12

Jag har nyligen automatiskt "fått tillbaka" (bounced) tre mail som jag inte har skickat (mottagarens konto var fullt). Nån har alltsåanvänt min epostadress.

Fråga: Kan någon annan skicka sånt via min egen epostserver, och är det alltså en säkerhetsfråga för min webhost, eller kan dom skicka via någon annan server bara genom att ange min adress som avsändare?

Är det nån som vet något om sånt här?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-16 11:25

De kan har skrivit in din e-postadress som avsändare. Det är vanligt att spammare gör på det sättet.

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-05-16 11:32

Tyvärr finns det inte några funktioner för att försäkra sig om att den som skickar epost från en viss epostadress verkligen har rätt att skicka ifrån den. Det enda som kan kontrolleras är att adressen existerar, och det gör ju din adress.

Du kan, om du vill testa det genom att fylla i en helt vilt tagen adress i inställningarna i ditt epostprogram och sedan skicka ett mail till dig själv, och vips har du fått ett mail från "en helt främmande person". Detta försök fungerar dock inte om du har ett spamfilter som kontrollerar om avsändaradressen finns och den adress du fyllt i inte gör det.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-16 11:46

Är inte detta ett vanligt problem orsakat av vissa maskar/virus?:

Angripen programvara (dvs Outlook...) ombeds av masken att skicka sitt meddelande till x antal från angripen dators adressbok med slumpvis valda adresser från samma adressbok som avsändare.

Alltså: Din e-post är inte kidnappad men, som det sägs ovan, används den i fel syfte för att ställa till elände. Tyvärr ligger det utom din räckvidd i så fall
(Förutom att vi kan trycka upp t-shirts med texten "Byt bort Outlook idag!" )

• Oregistrerad
  • 2005-05-16 11:47

Sen kan det ju mycket väl vara så att man vill ha skillnad på sänd och reply -adress, så det man kan kolla är om adressen finns. Det finns bra praktisk användning för det ser'ri...
Vill man veta sändadressen istället för replyadressen så kolla i headern...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-16 15:21

Tack. Har faktiskt inte tänkt på att man kan skicka mail med vilken avsändare som helst från vilket smtp-konto som helst. Obehagligt. Hoppas nu bara att man inte blir rapporterad som spammare....

1
Bevaka tråden