Eftersom jag har jobbat rätt mycket med reklam och marknadsföring samt har en högskoleexamen i marknadsföring så vet jag att reklam är den lägsta formen av marknadsföring. På senare tid (från slutet av 80-talet) har ett antal avhandlingar och böcker publicerats som alla kommer till samma slutsats: word of mouth är den överlägset mest trovärdiga formen av marknadsföring medan vanlig reklam som sagt har lägst trovärdighet. Läs böckerna jag tipsade om, marknadsföring får en helt annan dimension efter det. Framförallt Gummessons bok är mycket bra. Grönroos bok finns på svenska men jag kommer inte ihåg vad den heter då.
Dock så är det svårt att få word of mouth att fungera då det krävs en hög kundupplevd kvalitet genom hela processen, något som apple inte har i dagsläget med sin dåliga service när något går fel samt sina vilseledande leveranslöften (lovar man något så håller man det annars blir kunden besviken och väljer att handla någon annan stans) dock så kan återförsäljarna ta hand om en stor del av detta problem då de kan ge kunden personlig service samt ge ärligare leveransbesked än vad herr Jobs gör från scenen i the Moscone center.
Apples satsning på återförsäljare är riktigt bra och troligtvis mycket effektivare än några 30-sekundersklipp i TV3. Och om vi nu inte kan få bägge, eftersom svenska Apple blir tilldelade en marknadsföringsbudget från Amerikanska apple, så tycker jag att valet är självklart då bara det ena alternativet ger mig som kund en bättre och närmare service och en trevligare köpupplevelse. Jag rekommenderar även folk och vänner att faktiskt gå till en återförsäljare och titta, känna och prova på produkterna; något som skulle vara omöjligt om inte apple satsade på sina återförsäljare.