Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra mikrofon i headset?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på och spelar in tal på min Mac, men den mikrofon jag använder brusar förfärligt!

Har ni nåt tips på en bra mikrofon, helst som sitter fast i ett headset? Jag kan tänka mig att pröjsa en tusenlapp. Gärna Windows-kompatibel också. USB är väl då det som gäller (?).

Användningsområden: Prata in instruktioner i ljudfiler för uppspelning i en multimediaproduktion. Då det är enbart tal måste brusnivån vara förhållandevis låg.

Har kollat runt lite men upplever att det är en djungel...

Nån som kan hjälpa mig?

• Oregistrerad
  • 2005-05-17 10:19

Hmm...headsetmikar är ju inte sådär super direkt. Kanske skulle köpa en dynamisk mik typ Shure SM58? Den är bra, billig, tålig och en klassiker i inspelningssammanhang. Du kan nog hitta en beg för en femhunka eller en tusing för en ny. Eftersom den är dynamisk tar den inte upp så mkt. ljud runtikring heller. Annars har Jam.se JJLabs miksortiment som är helt okej för pengarna också. Billiga.

Om du undviker allt för lång kabel och håller mik och kabel undan från t.ex. bildskärm (CRT i alla fall), högtalare och strömkablage så kommer du nog undan bruset en smula. Jag upplever att det ofta är den dåliga skärmningen på billigare utrustning, snarare än mikens egenbrus, som ställer till det. Hoppas att du får bort bruset!

• Oregistrerad
  • 2005-05-17 11:59

Det är väl brummet som brukar öka av sånt, jag har aldrig märkt att bruset skulle påverkas nåt?

Har du trådlös mus eller något liknande? Jag fick helt oanvändbara inspelningar ända tills jag bytte ut mitt tangentbord och mus till dito med sladd. Frontuttag på datorer har också en förmåga att plocka upp varenda liten signal inuti datorn också...

• Oregistrerad
  • 2005-05-18 08:52

Det är ju för att det säkert är RF som trådlös teknik, det stör ju ungefär som en mobiltelefon gör.

Vill nog också råda dig till att köpa en "vanlig" mikrofon.
Shure SM-58 funkar bra om du bara håller ett kort avstånd.

Kolla annars på begagnade kondensatormikrofoner.

Vill man ha ett headset som inte brusar och som låter bra så kostar det mycket pengar.
Inte ens då får man riktigt valuta för pengarna.

Som newbee skriver så kostar kvalité men han har fel i att man inte ens då får valuta för sina slantar, kolla in dessa går säkert att hitta lite billigare på nätet.

http://www.sennheiser.se/audio/produkter.asp?LevelID=11270&ProdID=6675

Tack för alla tips!

Jag måste ha båda händerna fria då jag använder micken eftersom jag demar samtidigt. Därför pratade jag om headset. Men jag kanske inte menade det - utan kanske snarare en mick att trä runt öronen, typ?

Lite svårt med terminologin där... Det funkar i alla fall inte att ha en mick som jag måste hålla i handen. Den behöver sitta fast bedvid munnen och jag måste kunna vandra omkring... :rolleyes:

Men jag menar inte en mygga, eftersom jag behöver bättre kvalitet. Jag spelar nämligen in det jag säger också...

Jag kör inte trådlöst eftersom jag också tycker det påverkar bruset/brummet osv. Dynamisk mic är ju att föredra, men jag använder en sån - begnagad så jag vet inte märket.

Ska kolla på Sennheiser-headseten!

Kolla då också DPAmicrophones t.ex. Type 4088-B
http://www.dpamicrophones.dk/
Sennheiser har varit standard som teater/tv - myggor i evigheter, men DPA börjar knappa in...
- Kanske idé att köra med separat mik och hörlurar istället för headset?!

Jag har nu varit runt och fick äntligen vederhäftig hjälp (på Andreassons Musik). Prövade:

. några olika headset
. ett par myggor
. dynamisk mikrofon
. kondensatormikrofon

Fastnade till slut för ett lite krångligare val än headset, eftersom ljudet var dubbelt så bra = efterproduktionen blir enklare:

Shure SM58 c:a 1100:- (en dynamisk mik)
Art Tube MP preamp c:a 500:-

+ litet stativ, några sladdar och ett par adaptrar. Har provkört lite nu och känner mig skitnöjd!

Lite intressant också att jag gått ifrån att köra headset i ett par år till att nu helt ha tänkt om...

Mmmm - Sm58:an tar inte upp mycket annat än det som verkligen behöver komma med! Standard för sång och tal på scen världen över sedan säkert 30 år...
Tvillingen SM57 (ungefär samma mik utan puffskyddsbollen) är räddaren i studion varje dag.

1
Bevaka tråden