- Gäst
- Oregistrerad ●
- 2005-05-16 22:04
Kanske ett av de vanligaste diskussionsämnena här. Folk som vill ha råd i fråga om valet mellan en iBook 12" och en PowerBook 12". Jag har även många vänner som börjat bli sugna på en Mac (en härlig indikation, hoppas det håller i sig!) och rådfrågar mig titt som tätt angående samma sak. Har både en iBook 12" och en PowerBook 12" i detta hushåll som jag båda använt flitigt så jag tänkte försöka mig på en liten jämförelse. Allt för att underlätta för alla ambivalenta spekulanter!
OBS! Jag hoppas att denna jämförelse kommer vara till stor hjälp, men jag garanterar absolut inte att den på något sätt är fulländad. Kommentarer och rättelser välkomnas å det varmaste!
Jag inleder med en tabell på de uppenbara tekniska skillnader som finns mellan dessa datorer. En sjukt ful tabell, men den gör förhoppningsvis sitt jobb!
Anmärkningsvärt här är väl mest Core Image stödet, Blåtanden och de extra ut/in-gångar PowerBooken har. De processor- och minnesrelaterade skillnaderna upplever inte jag vid användning av de båda datorerna som särskilt avgörande. Men viss skillnad finns säkerligen, i synnerhet om man ska syssla med tyngre applikationer som audio- och videoredigering.
Observera: Vill man ha en iBook med 512MB RAM, 60GB HDD och Bluetooth (vilket är så nära en PowerBook som möjligt i konfiguration) kostar den på Applestore: 11 205:- . Skillnaden mellan de båda modellerna är då drygt 3200:-.
Vidare lite för- och nackdelar jag reagerat på hos de båda modellerna.
iBook 12"
Fördelar:
+Billig (Mycket dator för pengarna).
+Rätt så snygg.
+Längre batteritid.
+Locket kärvar inte på samma sätt som PB (däremot känns det snarare nästan instabilt p.g.a. kvalitén).
Nackdelar:
-Kvalitét (Plastig).
-AC Input på ”fel” sida (ensam kontakt på en sida, mest en estetiskt brist kanske men det kan även bli en hel del sladdar pga detta).
-Behöver extra minne utöver standardkonfigurationen för att fungera tillfredsställande.
-Större, och framförallt tjockare. Jobbigt tydligt när en PB finns jämte.
PowerBook 12"
Fördelar:
+Snygg!
+Kvalitét (Känns gedigen och välbyggd, helt annan klass än iBook).
+Liten (Denna skillnad är faktiskt större än man tror när man har de båda Booksen bredvid varandra. I synnerhet tjocklecken).
+Alla I/O samlad på samma sida.
Nackdelar:
-Dyr! (Man kan lätt argumentera för att prestandan inte är värd de extra tusenlapparna utöver iBooken).
-Locket kärvar lite i fästet efter en tid och avger oroväckande ljud (vanligt problem som jag personligen har sett på alla PowerBooks jag känt på som är äldre än 6 månader, inklusive de större modellerna.
-Känns i regel varmare vid operation än iBook. Kanske beror på materialet (aluminium).
Sammanfattningsvis skulle jag säga att det till slut handlar om kvalitén. Det är faktiskt en enorm skillnad! iBooken knakar och knirkar när man klämmer på den, med PowerBooken känns helt solid, som en BMW eller en Mercedes. Ni förstår nog vad jag menar...
Men iBooken är ändå en bra kompromiss, särskilt om man inte behöver de extrafinesser som kommer med PowerBooken. Då bli priset också avsevärt lägre och klart värt det.
För min del är det emellertid avgjort till PowerBookens fördel. Trots många brister, till och med saker som är sämre än på iBooken (ie batteritiden) så är känslan så vitt åtskild att den faktiskt är att föredra. Det är som jag nämnde enkelt att argumentera för att den inte är värd de extra tusenlapparna, men jag förstår ändå Apples prissättning: vill man ha exklusivitet så kostar det!
Jag hoppas att det hjälpte! Kommentarer, rättelser och påpekningar välkomnas som sagt å det varmaste!
Tack för mig!
/C