Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flickvännens PowerBook raderad

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Min flickväns månad gamla powerbook (tiger) har blivit en smula rensad. Alla mejl, bilder, musik, går inte att återfinna i respektive program. Itunes visar t.ex. inte musiken och iphoto inte bilderna.

Alla mejl och bilder finns kvar på datorn tror jag, det är bara länken mellan programmen och filerna som har försörts. Vad kan ha hänt och finns det något sätt att fixa till detta?

Med Vänlig Hälsning
Björk

• Oregistrerad
  • 2005-05-16 23:07

Det har inte råkat bli en ny user?
Ändrar hon shortname eller liknande så skapas en ny user och då har hon inte rättigheter att läsa den gamla usern…

Vad säger burken om du skriver ...... ls -a /Users ...... i terminalen?

Tack för det, när du säger det så bytte hon namn på hem-mappen. Tusen tack, ska ringa henne och tipsa om det. Verkligen skit-tack. Återkommer med resultat.

verkar som att du har väldigt rätt per, men om hon försöker ändra tillbaka namnet på hemmappen får hon ett meddelande om att namnet redan är upptaget :s

• Oregistrerad
  • 2005-05-17 00:12

Det kan bli lite knöligt
Det är ju så att gamla användaren finns kvar och nu en ny. Att man kan skapa en ny är ju okey, men inte skriva över den gamla… (Vore det inte för att ett enda feltryck i netinfomanagern kan bli öderstiget skulle jag kollat där, men det skall man inte göra om man inte har tungan precis rätt i munnen.)

Vad säger Användare i Systeminställningarna ex.v.? Eller inloggningsrutan?

Hon behöver nog tala om lite nogrannare hur det ser ut om jag skall kunna hjälpa till.
Men jag vet det finns massa info på 99 om det här med råka byta namn på hemmamappen / usern och måhända finns det info i någon av dom trådarna om hur man återställer det…

Det kan ju vara trevligt att få prata mycket med henne i telefonen

1
Bevaka tråden