Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra filsystem för extern hårddisk till Mac och PC

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-05-17 01:18

Jag har en gammal pc-laptop med en extern disk på 300 gig som jag kör ntfs på nu har sedan en tid haft en powerbook 12" också. Den klarar dock bara av att läsa på min externa disk inte skriva pga att det är ntfs min fråga är nu vilket filsystem som är bäst att köra jag vill ju kunna använda disken med både min mac och min pc? Yttligare en fråga är ju om jag kan byta filsystem utan att bli av med att innehåll på disken? Brukar inte gå vad jag vet men nån kanske har en bra lösning...

FAT32 är väl ditt enda alt om du inte vill köra ngn mjukvara på PCn. Det dåliga med FAT32 maxstorleken på filer, 4GB samt att det är långsammare än NTFS.

• Oregistrerad
  • 2005-07-30 09:48

detta är ju helt sjukt.. det måste ju finnas någon bättre lösning?

ill_chrill: du nämnen mjukvara på pcn. typ macopener isf gissar jag.. med det kostar.. finns det ngt alternativ som inte kostar..?

om man glömmer kompatibiliteten för en sekund då? vilket FS har absolut bäst prestanda?

är det helt kört att få till stöd för till exempel ext3fs eller reiserfs i mac?

tacksam för hjälp!

/n

• Oregistrerad
  • 2005-08-09 15:24

Om man inte bryr sig om prestanda och möjligheten att köra program utan att det "bara" ska gå att flytta filer mellan Mac & PC och vise-versa!.. Vad ska man då välja för typ av partionering (alt. radering) under Skivverktyg?

• Oregistrerad
  • 2005-08-10 17:38
Ursprungligen av jholmberg:

Om man inte bryr sig om prestanda och möjligheten att köra program utan att det "bara" ska gå att flytta filer mellan Mac & PC och vise-versa!.. Vad ska man då välja för typ av partionering (alt. radering) under Skivverktyg?

om du inte bryr dig om vilket FS du kör och du har som krav att du ska kunna läsa och skriva från både mac och pc har du endast ett alternativ - FAT32. Det är kasst, men det enda kostnadsfria sättet att lösa problemet. Du gör bäst i att formateta disken i en windowsmaskin. sen är det bara att tuta och köra!

cheers / n

Ursprungligen av tegel:

Yttligare en fråga är ju om jag kan byta filsystem utan att bli av med att innehåll på disken? Brukar inte gå vad jag vet men nån kanske har en bra lösning...

FAT32 kan man konvertera till NTFS, med data kvar på disken, men inte tvärt om.
Så det blir till att lägga informationen på en alternativ disk medan du formaterar om.

1
Bevaka tråden