Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Idiotisk Text Clipping!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag drog ut texten till skrivbordet från ett halvfärdigt inlägg här på 99mac. En snygg o fin "Text Clipping" skapades på skrivbordet och jag trodde allt var frid o fröjd.

När jag sen skulle skriva färdigt mitt inlägg och öppnade min "Text Clipping" för att kopiera tillbaka så ser jag texten, men jag kommer ju för f..n inte åt den!

I OS 9 kunde man inte markera eller editera texten i "Text Clippings", men man kunde kopiera hela texten och jag tror även att man kunde öppna i SkrivText.

Men i OS X (10.2.1) kan jag inte kopiera eller ens öppna i Textedit eller Word. Det kommer bara upp som ett tomt dokument. Och om jag dubbelklickar ser jag texten och informationen "Clipping contents: text", men jag kommer som sagt inte åt innehållet. Frustrerande. Och likadant om jag gör "Text Clippings" i andra program.

Så skall det ju inte vara! Är det bara jag o min mac eller är det likadant för er?

Näe, det är tyvärr likadant för mig (och för alla andra också antar jag). Fattar inte hur uselt dom lyckats göra det, eftersom man måste skriva av det för hand! Riktigt illa...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B.:
Fattar inte hur uselt dom lyckats göra det, eftersom man måste skriva av det för hand! Riktigt illa...

Ööööh...? Hur var det med drag-and-drop? Alltså: dra klippet från skrivbordet och släppa det i ett öppet dokument? Funkar i alla fall för mig...
Sen kan jag ju hålla med om att det är korkat att man inte kan kopiera innehållet i klippet, men inte ska man väl behöva skriva av innehållet.
Att det inte funkar att dra in textklippet i formulärrutor i Explorer får man väl skylla på luddig Microsoft-logik.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christian Ericsson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B.:
Fattar inte hur uselt dom lyckats göra det, eftersom man måste skriva av det för hand! Riktigt illa...

Ööööh...? Hur var det med drag-and-drop? Alltså: dra klippet från skrivbordet och släppa det i ett öppet dokument? Funkar i alla fall för mig...

Ah, ja det går ju förstås! Dumt av mig att inte tänka på det. Men jag saknar fortfarande att inte kunna kopiera innehållet till urklippet, ibland är det smidgare.

Hmm, ja ibland är ju den uppenbara lösningen den svåraste att komma på. Drag&droppar man på ett håll, skall man ju självklart göra det på andra hållet med.

Om man öppnar ett nytt Textedit-dok så kan man ju d&d klippet till det dokumentet och få fram texten.

Men jag tycker fortfarande att det är idiotiskt att man inte kan kopiera texten direkt och att man inte kan droppa klippet direkt på Textedit-ikonen.

1
Bevaka tråden