Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visible-knappen i FCP orsakar renderingsförlust

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Töreboda
  • 2005-05-17 11:01

När jag har video på två spår i FCP 4.5 och klickar visible-knappen på spår 2 för att kunna se spår 1 så får jag en varning att jag förlorar gjorda renderingar. Beror det på en inställning som jag har missat eller måste det vara så? När jag ändå går vidare så förlorar jag mycket riktigt gjorda renderingar, men jag har inte kollat om det gäller hela tidslinjen. Någon som har nån idé?
BjörnO

Senast redigerat 2005-05-17 15:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-19 12:11

Så är det i FCP idag. Har du flera videospår/lager och du slår av ett av dem efter rendering så kommer ALLTING behöva renderas om som täcktes av det videospåret.

Tyvärr finns ingen inställning för detta.

En "work-arround" är att på de delar du vill se spår 1 under spår 2 är att gör spår 2 video 100% transparant. Då behöver du endast rendera om dessa valda delar och inte hela tidslinjen.

Att det är så här beror på säkerhet. Apple valde att gå "the safe road" istället för att får FCP att vara smart nog att förstå vad som faktiskt borde vara renderat och inte.

  • Medlem
  • Töreboda
  • 2005-05-19 12:59

Tack! Jag ska prova det.
Björn

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-19 16:04

Ett annat sätt

Det går också att gör på ett annat sätt.
Markera klippet på spår 2 (om du vill se spår 1 alltså) och ta "enable clip" eller ctrl+B på tangetbordet.
Men annars så funkar det som Erik.dv sa ganska bra också.

Dodo

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-05-19 20:16

Om du vill bara se vad som ligger under ett klipp eller spår och sen gå tillbaka kan du ju alltid ångra ditt val så kommer renderingarna tillbaka men det kanske inte var det du frågade om.

1
Bevaka tråden