Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TCPA och macar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 13:01

Har nu läst lite om TCPA och tycker det verkar lite oroväckande, men har blivit lite lugnare då jag läste att Apple är emot det. Så då undra jag, vad tycker ni om TCPA? Tror ni Apple kommer ge vika och fixa till det i os x?

TCPA? Länk?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-18 13:33
Ursprungligen av Mattias Hedman:

TCPA? Länk?

Jag rekommenderar Wikipedia:

Här kan du läsa om TCPA och trusted computing.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-18 13:19
Ursprungligen av Halligalli:

...Så då undra jag, vad tycker ni om TCPA? Tror ni Apple kommer ge vika och fixa till det i os x?

Halligalli,

Jag & få med mig vet nog vad förkortningen TCPA står för, ej heller vad det betyder eller innebär, så jag "googlade" och fann bl.a. nedanstående beskrivning:

Vanliga frågor om TCPA / Palladium / NGSCB

Ett utdrag:

Citat:

Vad gör TCPA / Palladium, på ren svenska?

Det ger en datorplattform där man inte kan manipulera programvaran och där dessa program kan kommunicera på ett säkrat sätt med tillverkaren. Det uppenbara användningsområdet är så kallad elektronisk rättshantering, eller digital rights management (DRM): Disney kommer att kunna sälja DVD-skivor som kan avkodas och spelas på en Palladium-plattform, men som du inte kommer att kunna kopiera. Musikindustrin kommer att kunna sälja nerladdningsbar musik som du inte kommer att kunna byta bort. De kommer att kunna sälja CD:n som du bara kommer att kunna spela tre gånger, eller bara på din födelsedag. Alla sorters nya marknadsföringsmöjligheter öppnar sig.

-Torkel

• Oregistrerad
  • 2005-05-18 13:42
Ursprungligen av Torkel:

Halligalli,

Jag & få med mig vet nog vad förkortningen TCPA står för, ej heller vad det betyder eller innebär, så jag "googlade" och fann bl.a. nedanstående beskrivning:

Vanliga frågor om TCPA / Palladium / NGSCB

Ett utdrag:

-Torkel

Ok, ber om ursäkt, glömde länken

Jag undrar om inte TCPA kommer att innebära att Microsoft tappar användare. Om det inte går att pirata programvara längre, så kommer fler att fundera på alternativen.

Det här var läskiga saker.

• Medlem
  • International user
  • 2005-05-18 19:15

enligt vad jag vet så tillverkar Intel redan processorer som har hårdvarustöd för Trusted Computing.
IBM lär också tillverka några sådana.

Trusted Computing på hårdvara betyder bla. att processorn inte kör code som inte är 'godkänd' av operativsystemet.

Det som är mest skrämmande är om det blir lagställt i USA att alla datorer och processorer måste stödja Trusted Computing.

...Dags att hampsta G5'or då...

/m

Ursprungligen av Halligalli:

Har nu läst lite om TCPA och tycker det verkar lite oroväckande, men har blivit lite lugnare då jag läste att Apple är emot det. Så då undra jag, vad tycker ni om TCPA? Tror ni Apple kommer ge vika och fixa till det i os x?

OSX är ganska bra förberett för programskydd o.s.v. så Apple kommer nog inte vara helt emot antipiratåtgärder i framtiden.
Jag tycker nästan att den oblyga piratkopieringen är mer oroväckande än eventuella piratskydd, att ha gratis tillgång till nästan allt i spel, program, film och musikväg är ingen mänsklig rättighet även om vissa verkar tro det.

• Medlem
  • International user
  • 2005-05-18 19:23
Ursprungligen av jazzper:

OSX är ganska bra förberett för programskydd o.s.v. så Apple kommer nog inte vara helt emot antipiratåtgärder i framtiden.
Jag tycker nästan att den oblyga piratkopieringen är mer oroväckande än eventuella piratskydd, att ha gratis tillgång till nästan allt i spel, program, film och musikväg är ingen mänsklig rättighet även om vissa verkar tro det.

iofs är total tillgång på alla program, filmer, etc... ingen männsklig rättighet.

men, medlen som tilltas för att komma ifrån detta har konsekvenser långt utöver föremålet.

som jag beskrev för något inlägg sedan, så innebär Trusted Computing att man inte kommer kunna köra 'oautoricerad kod'. det betyder att man, per definition, kan glömma allt om att skapa sina egna program.
förmodligen kan man bli registrerad som programmör, få 'licens att programmera', och i princip få satt sitt fingeravtryck på sin kod så myndiheterna kan kolla om du gjort något 'fel'.
men hur kul är det.

sen skall vi inte nämna fallet Open Source/Linux, där man oftast kompilerar sina egna program. Detta vore helt uteslutet.

altså, hitta ett anti-kopieringsmedel som inte tar bort fler rättigheter än är nödvändigt för att 'lösa' problemet.

(själv undrar jag om programtillverkarna inte borde anpassa sig till marknaden, istället för att försöka lagstifta sig till att marknaden skall anpassa sig till dem... :rolleyes:

/m

1
Bevaka tråden