OSX är ganska bra förberett för programskydd o.s.v. så Apple kommer nog inte vara helt emot antipiratåtgärder i framtiden.
Jag tycker nästan att den oblyga piratkopieringen är mer oroväckande än eventuella piratskydd, att ha gratis tillgång till nästan allt i spel, program, film och musikväg är ingen mänsklig rättighet även om vissa verkar tro det.
iofs är total tillgång på alla program, filmer, etc... ingen männsklig rättighet.
men, medlen som tilltas för att komma ifrån detta har konsekvenser långt utöver föremålet.
som jag beskrev för något inlägg sedan, så innebär Trusted Computing att man inte kommer kunna köra 'oautoricerad kod'. det betyder att man, per definition, kan glömma allt om att skapa sina egna program.
förmodligen kan man bli registrerad som programmör, få 'licens att programmera', och i princip få satt sitt fingeravtryck på sin kod så myndiheterna kan kolla om du gjort något 'fel'.
men hur kul är det.
sen skall vi inte nämna fallet Open Source/Linux, där man oftast kompilerar sina egna program. Detta vore helt uteslutet.
altså, hitta ett anti-kopieringsmedel som inte tar bort fler rättigheter än är nödvändigt för att 'lösa' problemet.
(själv undrar jag om programtillverkarna inte borde anpassa sig till marknaden, istället för att försöka lagstifta sig till att marknaden skall anpassa sig till dem... :rolleyes:
/m