Jag har ett tips att delge alla. Jag brukar skriva ut haverirapporter (PDF-format) på min Apple LaserWriter Pro 630 från Acrobat Reader. Det brukar i en del fall ge problem (framförallt med nyare NTSB-rapporter), i form av Postscriptfel, papperstrassel (p.g.a detta) etc. Dessutom klarar Acrobat Reader inte av sidnummer med romerska siffror.

Igår, när jag kämpade med att få ut en del rapporter krånglade det flera gånger. Dock kom jag på en idé: varför inte testa i Preview?

Sagt och gjort: jag öppnade dokumentet i Preview och skrev ut - utan problem. Inga Postscript-fel, inget papperstrassel (samma papper) m.m och sidor som krånglade med Acrobat kom ut.

Jag kan inte dra en annan slutsats än att Preview är ett säkrare program för utskrift av långa PDF-dokument (200 - 300) sidor på Postscript-skrivare (ex. Apple LaserWriter Pro 630).

P.g.a detta trassel har jag beslutat mig för att skriva ut alla PDF-filer från Preview istället, eftersom det är stabilare och säkrare. Jag rekommenderar därmed att Preview används, när Acrobat Reader inte klarar av att få ut PDF-filer på skrivaren.

När jag hade Mac OS 9 (Acrobat Reader 4.0) kunde jag inte skriva ut en del dokument överhuvudtaget, så Mac OS X var rena hälsokuren för mig.

Leve Preview!