Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått någon att byta till Mac?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 22:12

Som rubriken lyder. Har du påverkat någon PC-människa att byta till Mac? Blev de nöjda? Vilka argument använde du osv...

Jag fick själv min lärare att köpa en PB 15" Superdrive häromdan. Allt jag sa var, det kan va bra att ha en sån om man ska flytta på sig

De som kan får gärna skapa en omröstning!

Senast redigerat 2005-05-18 22:41
  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 22:19

Min matterlärare ska köpa en Mac mini efter att jag visade den och berättade lite om den. Min syrra vill, efter att jag visade iPhoto, verkligen ha en Mac mini. Fast det ironiska var att hon blev inte riktigtigt intresserad av en förräns jag visade hur enkelt det var att sätta ihop ett bildspel med bilder av hennes dotter :).
Sen har jag gjort massor av människor intresserade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-18 22:21

Jag brukar ge folk rådet att köpa det de har användning för, vare sig det är Windows eller Mac. Ingen idé att tjata omkull de som inte vill byta till Mac självmant, då får man själv vara livstidssupport och ta personligt ansvar för allt som inte funkar som förväntat.
Men om de själva tar initiativet brukar jag ge dem en puff i rätt riktning.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 22:24
Ursprungligen av C-mon:

Ingen idé att tjata omkull folk som inte vill själva, då får man själv ta hela ansvaret. Men om de själva tar initiativet brukar jag ge dem en puff i rätt riktning.

Tjatar gör man inte, men när de sitter och svär över sina trojaner och jobbiga system påpekar man att det finns ett alternativ

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-18 22:26

En polare gick och köpte en PowerBook 12" häromdagen efter att ha switchat till Linux för ungefär ett år sen... så han kan ju ha blivit kär i min PowerBook och köpt en egen. Kanske inte min förtjänst, Apple gör ju så bra grejer.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-05-18 22:32

Mina föräldrar är ytterst nära en konvertering nu... Skulle tänka mig att det blir av när skatten kommer.

-- Patrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-19 08:09

På mitt gamla arbete fick jag IT.chefen att gå över från Windows Servrar till Mac, det handlade om en 50tal servrar... - han självs som var "gammal" (50år) var gammal unixprogrammerare - och snackade hela tiden om att det var bättre förr

jag "tvingade" honom att ge mig acess till nätverket med min PB - efter ungefär ett år upptäckte han att jag inte hade något antivirus program - ve och fasa - utskällning och hela baletten, men han upptäckte även att jag inte hade fått eller vidarebefodrat ett enda virus på 12 månader - så vi snackade ihop oss och nu sitter ett börsnoterat företag med 1000 anställda på Huvudkontoret och arbetar mot Mac Server lösning med windozeklienter som slavar - gud va skönt..

/Tangen

( sen ett par polare, mamma, pappa, syrran, brorsan vägrar)

////
nu jobbar jag med reklam det enda vi har som inte är Mac är en mailserver som kör på Linux - vi har en Peze för att kolla webanpassningar, men vi har gömt den under ett bord så vi plockar bara upp den när det behövs

/////

Man skall börja med dom närmaste - min mamma är helt macifierad, och min syster och hennes sambo har på allvar pratat om att gå över till den goda sidan efter ett års strul med deras XP-fierade dator (ominstallationer, virus, hängningar etc etc etc)...

Några av IT killarna på jobbet slickar sig om munnen när dom ser min PB 12", men har inte pengar till att ta steget på allvar...

/CX

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 10:34

Tycker oftast inte man behöver göra så mycket - personerna i ens närhet ser hur bra det fungerar och sakta men säker blir de mer och mer påverkade. Tror också det ligger i tiden. Allt fler man känner börjar prata om att de sååååå gärna vill byta.
Det enda jag brukar säga till mina nära och kära är att om de vill ha min hjälp så får de allt byta till OS X så skall jag nog vara behjälplig.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 10:44

Jag tror det ...:) En av killarna på jobbet fick leverans av en Mini som HemPC igår...och han valde den efter att jag tipsat om den...
Får se om han blir nöjd...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 11:49

Jag kommer från andra sidan alltså det är jag som blev övertalad att byta till Mac. Jag tillhör(de) den hårda PCskolan de som alltid hävdat att Mac är en ointressant och framförallt dyr nishprodukt. Jag har alltid ansett att man kan bygga mycket bättre datorer mycket billigare än vad en Mac kostar och att de dessutom generellt varit bättre på allt utom möjligen för grafiker. Efter att hållit på med datorer i många år har jag börjat inse att jag kanske har haft fel och framförallt har jag kommit till insikten att en maskin skall fungera man skall inte behöva hålla på att "pilla" och "pula" för att den skall göra det man vill. Det handlar mycket om att i början var det roligt att pilla med datorer, det var kul att bygga om, att ominstallera osv. Det man gjorde var att man lurade sig själv det var inte en bättre dator man var ute efter utan en rolig hobby. Senare blev argumenten att "spelen är mycket bättre på pc" vilket dom är men jag kom på mig själv att i princip aldrig spela och ungarna spelar GC och PS2 så även det argumentet föll. Fast ännu var jag inte mogen en Mac, jag tyckte fortfarande att de var en nishprodukt som inte passade mig. En dag kom en kompis förbi med sin nyinköpta iPod och jag blev imponerad över hur hela produkten passade ihop något jag inte hade fått känsla av på mina gamla MP3maskiner. Jag insåg att jag kanske måste bita i det sura äpplet och ge Mac en chans. Nu har jag kollat upp Macen och det kan i princip göra allt jag behöver använda en dator till (det som inte går är jobbrelaterat och det körs på min pclaptop) och som grädde på moset är den så snygg, äntligen en dator som man kan ha framme tidigare har jag gjort allt för att dölja dom. Så i korta drag fick mig pc'ns inbyggda svaget (att inget riktigt passar ihop) och iPoden inbyggda styrka (att allt har en gemensam finish) mig att köpa en iMac (den nya 20 tummaren så jäkla snygg)
Detta blev långt men jag ville bara säga att jag är imponerad av macen men att jag alltför länge varit blind så nu skall jag ut och övertyga "folket"

/björn

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 12:18
Ursprungligen av bjornasman:

En dag kom en kompis förbi med sin nyinköpta iPod och jag blev imponerad över hur hela produkten passade ihop något jag inte hade fått känsla av på mina gamla MP3maskiner. Jag insåg att jag kanske måste bita i det sura äpplet och ge Mac en chans.

Härlig, en som blivigt påverkad av en iPod

De flesta i min ovgivning har nu bytt till Mac eller är på väg att byta. Många av dem är studenter och på högskolan (LTH) vågar jag påstå att Apple nu är det vanligaste märket bland laptops. De är mycket nöjda.

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-19 12:29

Jag har fått en kompis att köpa en Mac mini. Nu är den till salu till förmån för en iMac 20"

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 12:50

Ja, en bekant och mina föräldrar och min syster. Fyra pers.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-05-19 12:59

Försöker i alla fall.

En del är sugna på att skaffa mac.

Ibland längtar jag tillbaka till PC-sidan, men fördelarna överväger nackdelarna med Mac. Jag försöker bara sälja in Mac till de som verkligen skulle ha användning för det. Typ min pappa som ständigt klagar över saker som inte är problem på macen och aldrig utnyttjar sånt som Windows är bra på.
Jag kan dock halvt på skoj låta jättefrågande över det här märkliga fenomenet med virus som alla i min bekantskapskrets tycks drabbas av men som aldrig ens varit i närheten av min dator

Ursprungligen av Wheat:

Som rubriken lyder...

Ja, det är väl ett tiotal vid det här laget... före Mac OS X innebar det en hel del support...

Jag har flera kompisar som kommer att köpa Mac nästa gång de köper nytt. Jag har inte ens bytt än... till hösten, till hösten, till hösten...

JAG VILL NU!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 15:18
Ursprungligen av thurfjell:

Jag har flera kompisar som kommer att köpa Mac nästa gång de köper nytt. Jag har inte ens bytt än... till hösten, till hösten, till hösten...

JAG VILL NU!!!

Hehe, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-19 16:37

När folk i bekantskapskretsen får problem med sina Windows-burkar och frågar mig om råd så säger jag att jag tyvärr inte kan hjälpa dem eftersom jag inte haft en Windows-dator på 2,5 år. Jag tröttnade på alla problem och slängde ut skiten. Själv bytte jag till Linux, men jag råder alla vänner (som inte är datanördar) att kolla på Mac. Jag ska själv köpa en Mac snart så jag lär mig det bättre. Jag kommer inte att sluta köra Linux men jag kör aldrig mer något från Microsoft.

1
Bevaka tråden