Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes: tyst fläkt till iMac G4 (snöbollen)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-19 20:25

Jag vill byta ut den bullriga fläkten i min iMac G4. Den brummar mycket! Var köper man en sån originalfläkt till bra pris?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-19 21:16

Jag är lite osäker på vad det är för storlek på fläkten?

Men enligt bilden på den här sidan så verkar det vara en 80 mm fläkt:
http://www.xlr8yourmac.com/systems/iMac_g4/imacg4_takeapart.html

Då borde det väl fungera med en Papst 80 mm 12 db. De finns ju att köpa lite varstans t ex hos Inwarehouse.

Var noga med att vända fläkten åt rätt håll. Den skall väl blåsa luften uppåt?
På bilden ser det ut som om den skall sitta med etiketten neråt. Då blåser den väl luften neråt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-19 21:18

Nej, fläkten är 90 x 90 mm. Den blåser luften uppåt så klart. Var köper man en originalfläkt, ej Papst, alltså?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-19 21:59
Ursprungligen av Mondo:

Nej, fläkten är 90 x 90 mm. Den blåser luften uppåt så klart. Var köper man en originalfläkt, ej Papst, alltså?

Kan du kolla vad det är för märke på fläkten?
Sen kan du väl titta in hos www.kylning.com exempelvis.
De har ju en del 90 mm-fläktar att välja på:
http://kylning.com/index.php?cPath=164_91&kylid=a42e8e98610ae61cb279b6662932a221

Om du nödvändigtvis skall ha en exakt likadan som Apple stoppar i, så får du väl välja en av samma fabrikat eller beställa den som reservdel hos någon Apple-verkstad.

• Oregistrerad
  • 2005-05-19 21:48

Det går inte ännevänna fläkten och skifta polerna på sladdarna (så blåser den uppåt ändå).
För det är väl små DC-motorer som sliter kollektor åt ena hållt...

Jag är redigt trött på fläktbrummet från min globe. Dessutom piper hårddisken en hel del. Jag ska nog ta och ringa Macforums teknik och fråga om de vet några detaljer om Apples originalfläkt så det bara är att jag rätt på en tyst utbytesdito.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-05-24 09:15
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag är redigt trött på fläktbrummet från min globe. Dessutom piper hårddisken en hel del. Jag ska nog ta och ringa Macforums teknik och fråga om de vet några detaljer om Apples originalfläkt så det bara är att jag rätt på en tyst utbytesdito.

Hör av dig i denna tråden om vad de säger, det är intressant för min del också. Fast jag måste säga att (märkligt nog) har min iMac blivit märkbart tystare sedan Tigerinstallationen. Men helt tyst är den inte så klart...

-- Patrik

1
Bevaka tråden