Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD i Zynet FW-kabinett vägrar boota

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt ett Zynet hårddiskkabinett HD-D5-U2FW och en Samsung p120 200GB IDE hårddisk till min 1,25GHz macmini. Tanken var att jag skulle köra systemet på den externa hårddisken och ha den interna mest som backup.
Problemet är att den externa inte verkar gå att boota up. När jag valt den externa disken som startskiva och startat om kommer den grå skärmen upp och sen händer inget mer och jag tvingas starta om med den interna disken istället.

Det första jag försökte med var att försöka klona den interna till den externa med hjälp av Carbon Copy Cloner. Jag följde noggrant instruktionerna på programmets hemsidas forum men trots det ville inte den externa disken boota.
Jag har också försökt att göra en klon med hjälp av Disk Utilitys Restore-funktion, och med programmet SuperDuper men fortfarande med samma resultat, den grå skärmen.

Därefter prövade jag att skapa en helt ny installation på den externa disken med hjälp av OS 10.4-DVDn, fungerade ej. Jag har prövat att plocka ut disken ur kabinettet och ändra pin till slave istället för master, hjälpte ej.
Det kan inte va nåt fel på min macmini för jag testade även disken på en powerbook G4:a.
Jag har sökt runt lite på internet för att se om det är nån annan som har haft problem med samsung-diskar eller zynet-kabinett men jag har inte hittat nånting.

Vad kan det va för fel? Har ni några förslag vad jag ska testa?

En sak som jag skulle kunna testa är att koppla in samsung-disken internt i en powermac och om det då skulle fungera så måste det ju vara kabinettet som är den felande länken. Jag har dock ingen powermac men jag känner folk som har.

Det jag har är:
Macmini 1,25GHz, 1GB RAM, OSX 10.4.1

Uppdatering: Jag bytte ut Samsung-disken mot en 60GB Seagate Baracuda IV och testade att installera OS 10.4 och jag fick åter igen samma resultat. Då borde det alltså vara kabinettet från Zynet som gör att det inte går att boota.

Senast redigerat 2005-05-20 10:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-20 11:40

Så var det för mig oxå förut. Jag formaterade om hårddisken som påståd att den innan var formaterad i os extended igen och vips så funkade det.
Har ingen anning varför den inte ville vara med o leka första gången. Men jag frågade här i forumet om mitt problem. Och söker du så hittar du nog nån tråd om det.

Mustafva---

Dina bootproblem över Firewire är beskrivna tidigare. Jag tar för givet att du klonat med rätt behörighet dvs ändrat under Info för FWdisken att Bortse från ägarskap
Jag tar oxå för givet att du klonat med borttagen Spotlightindexering av målskivan!
Din Firmware kan vara inaktuell,kolla med Zynet!
Du kan prova med att starta i Safe Mode dvs strax efter chimet trycka ned Shift. Startar den som förväntat kan det hända att den startar om som vanligt.
Du kan prova med att efter chimet hålla ned Alt. Du får då startalternativ och det kan då gå bra.
PS
CCC lär inte fungera i 10.4. La Cies Silverkeeper 1.1.3 vet jag fungerar!

Senast redigerat 2005-05-21 12:31
Ursprungligen av Eduard Funck:

Mustafva---

Dina bootproblem över Firewire är beskrivna tidigare. Jag tar för givet att du klonat med rätt behörighet dvs ändrat under Info för FWdisken att Bortse från ägarskap
Jag tar oxå för givet att du klonat med borttagen Spotlightindexering av målskivan!
Din Firmware kan vara inaktuell,kolla med Zynet!
Du kan prova med att starta i Safe Mode dvs strax efter chimet trycka ned Shift. Startar den som förväntat kan det hända att den startar om som vanligt.
Du kan prova med att efter chimet hålla ned Alt. Du får då startalternativ och det kan då gå bra.
PS
CCC lär inte fungera i 10.4. La Cies Silverkeeper 1.1.3 vet jag fungerar!

Menar du att Bortse från ägarskap inte ska vara ikryssad? för det var i alla fall så det stod i instruktionerna på CCCs forum.
Spotlight ändrade jag inget på, vars ställer man in det?
Hur som helst så borde det väl inte spela någon roll om jag gör en korrekt klon av hårddisken när det inte ens fungerar att installera systemet med installations-DVDn.

Jag tror problemet ligger i det chipset som sitter i Zynet-kabinettet och som heter Prolific 3507. Det finns fler som haft problem med det:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=123833
http://missig.org/julian/blog/2004/06/10/prolific-pl3507-firewire-device/

De drivers och firmwares som jag sett är alla till windows eller OS 9. För en del personer verkar det som om en firmware-uppgradering löser problemen men alla dessa personer som jag läst om har använt windows.

Starta med alt nedtryckt har jag testat och då dök den externa hårddisken aldrig upp. Jag ska testa med safe mode nu.

Mustafva--
Spotlight: Gå in på Systeminställningar och Spotlight-Integritet. För över målskivan dit. Problemet med Spotlight är att den startar indexering av målskivan direkt och kloningsprogrammen tycker inte om aktivitet på den disk de jobbar med. Du får upp underliga med. om att filer har nyare datum än ursprungsskivan t ex. Till slut ger kloningsprogrammet upp.
Ta bort Ägareskap i behörigheter innan du klonar. Det skall vara dimmat där!
Visst kan det vara Firmware som är inaktuellt!

Jag skickade tillbaka Zynet-kabinettet till Komplett.se som jag köpte det av och beställde sedan ett annat kabinett från pixmania.se som dom hade kampanjpris på (400kr). Det ser ut som om det är samma kabinett som macoteket.se säljer för 750kr.

Idag anlände kabinettet och jag packade upp det och satte in min Samsung-hårddisk med detsamma. Sedan klonade jag min interna hårddisk i min macmini till den externa hårddisken och nu fungerade allt som det ska! Inga bootproblem längre!
Nu återstår bara att se vad Komplett har att säga om Zynet-kabinettet och om jag får tillbaka mina pengar.

Kabinettet du fick tag i låter intressant!
Är det ok? Har det fläkt, och går den att stänga av?

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Kabinettet du fick tag i låter intressant!
Är det ok? Har det fläkt, och går den att stänga av?

Jag har inte stött på några problem hittills. Den har ingen fläkt men en av/på-knapp finns. Jag kör just nu systemet på den externa disken och jag behöver aldrig använda av/på-knappen eftersom hårddisken somnar in så fint när jag stänger av datorn eller går i viloläge.

Hejsan, jag tänkte skriva en liten uppdatering till denna tråd.
Anledningen till att jag köpte ett HD-kabinett var för att få lagringsutrymme och för att det enligt rapporter skulle gå aningen snabbare att köra systemet från en extern firewire-HD.
Jag har använt det kabinett jag köpte från pixmania.se några månader nu. Det är ett kabinett från Mapower, jag tror det är modell MAP-H31C1G. Det använder sig av Genesys Logic chipset för firewire-anslutningen. Det har fungerat ganska bra. Det som inte har fungerat är att datorn (macmini) ibland inte känner av kabinettet när man startar datorn eller väcker den från vila. Det går dock att lösa genom att slå av och på strömbrytaren.
Hur som helst så bestämde jag mig för att köpa ett annat hårddiskkabinett som använder sig av Oxford 911-chipset och då valde jag ett Mapower KC31K. För säkerhets skull mailade jag distributören Deltacos support och de bekräftade att det var Oxfordchipset i det kabinettet.
Jag hämtade kabinettet igår från Posten och installerade genast min Samsung p120 200GB IDE hårddisk i kabinettet. När jag skulle formatera hårddisken i Disk Utility upptäckte jag till min stora fasa att inget hände."Partitioning" stod det men mätaren rörde sig ingenting. Jag utförde en mängd olika tester, bytte och kontrollerade alla kablar men det var helt klart nånting som var fel.

Efter ett idogt sökande och googlande på internet kom jag över den information som skulle visa sig vara lösningen på problemet. Det gällde en person som hade problem med kabinett med Oxford-chipset och en Maxtorhårddisk som datorn inte kunde känna av. Lösningen var att med hjälp av ett program gå in i avancerade inställningar i kabinettets firmware och ändra i en meny från UDMA6 till UDMA5.
Förvisso hade jag ju ingen Maxtordisk utan en från Samsung, men jag hade ändå ingen aning om vad felet kunde vara så jag gjorde ett försök. Jag blev både väldigt förvånad och glad när jag upptäckte att det fungerade!
Efter detta har jag inte haft några fler problem. Jag kan även informera att jag gjorde Xbenchtest och det visade att överföringen går något snabbare i detta kabinett jämfört med Genesys-kabinettet.
Är det nån här som vet vad skillnaden mellan UDMA5 och UDMA6 är? Ger det nån skillnad i hastighet eller? Bara det fungerar bra så är jag nöjd.

Länk till lösningen: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050519091651178
och här: http://fwdepot.com/firewiredepot/firmware/firmware.html

1
Bevaka tråden