Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program som inte kan starta

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag har problem med att vissa program inte går att starta under OS X 10.1.5. Jag antar att det är någonting i stil med en tilläggskonflikt, som det så fint heter under 9:an Vilka program eller andra lösningar finns det som verkligen kan hjälpa mig att lösa dylika problem under OS X (utöver MOX Optimize som för övrigt är ett alldeles utmärkt program)? Felmeddelandet lyder: ´Programmet (X) har oväntat avslutats. Detta har inte påverkat systemet eller andra program.´

Detta problem gäller bl a Script Editor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-19 16:43

Gör en hårddiskkoll.

Starta upp terminalen och gör som jag skriver nedan:

1. "sudo shutdown now"
1b. Om det är första gången du gör sudå kommer du nu få en lång text om att du bör vara säker på vad du gör och liknande. Skriv in ditt vanliga lösenord.
2. Datorn kommer nu stänga av alla processer, nästan. Bara en svart skärm kvar.
3. "fsck +y" (Nu ligger - på + tecknet, usa teckenlayout)
Repetera steg 3 tills den inte säger fel eller file system modified.
4. "reboot"

Så startar datorn om och allt bör bli frid och fröjd.

/glemme

Tillbaka från semestern...

Jag testade ditt tips, men när jag skriver "fsck +y" får jag bara beskedet "No such file or directory". Måste jag starta som root-användare för att det ska fungera (inte troligt)?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hans-Olof:
Tillbaka från semestern...

Jag testade ditt tips, men när jag skriver "fsck +y" får jag bara beskedet "No such file or directory". Måste jag starta som root-användare för att det ska fungera (inte troligt)?

Som Glemme skrev, +-tecknet skall inte vara där, du skall skriva fsck -y då skall du få se på grejer

Han hade förvnärvarande USA-layout, då ligger -+-tecknet på - tecknets plats, ok?

Så - tecknet istället för +tecknet

[ 07 Augusti 2002, 11:52: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

Det ska vara "fsck -y". Hmm, var visst nån minut sen där..

[ 07 Augusti 2002, 11:50: Meddelandet ändrat av: McQ[G4] ]

Öppna "Console" för att se vad som händer då du försöker starta programmet i fråga.
Apple har stuvat om lite i Frameworks och PrivateFrameworks så det kan ibland hända att programmen inte hittar rätt.
Är inte riktigt säker på när detta hände (kör 10.2) men jag har haft en del program som uppfört sig så här. Var tvungen att kopiera och flytta runt lite.
Inte att rekommendera men ibland nödvändigt...

1
Bevaka tråden