Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarar inte Tiger läs-behörighet vid ftp-anslutning?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Som student vid UU har jag en filarea som jag når var jag än befinner mig. Antingen kan jag logga in via webgränssnitt (vilket är lika bökrigt som webmail) eller så kan man gå via ftp-klient.

Snyggast vore dock att helt enkelt logga in via Finder (-->Go-->Connect to sever...) och få filarena som en disk, likt den interna HD i burken.

Deta fungerar också... nästa i varje fall. Hur jag än grejjar för jag bara läs-behörighet till min drive. Det går att kopiera filer från filarean till min dator men jag kan inte laddat upp dokument etc.

Var är fel?!

• Medlem
  • International user
  • 2005-05-20 13:14
Ursprungligen av iJohannes:

Hej,

Som student vid UU har jag en filarea som jag når var jag än befinner mig. Antingen kan jag logga in via webgränssnitt (vilket är lika bökrigt som webmail) eller så kan man gå via ftp-klient.

Snyggast vore dock att helt enkelt logga in via Finder (-->Go-->Connect to sever...) och få filarena som en disk, likt den interna HD i burken.

Deta fungerar också... nästa i varje fall. Hur jag än grejjar för jag bara läs-behörighet till min drive. Det går att kopiera filer från filarean till min dator men jag kan inte laddat upp dokument etc.

Var är fel?!

Det går att mounta en ftp site som en skiva men då får du endast läs möjligheter. OSX stöder ändast läs möjligheter i detta läge (har inte använt 10.4 än så jag är inte 100). Använder du en ftp klient så kan du ladda upp. Jag hade en gång som plan att gör en mapp med folder action som skulle sköta detta automatiskt åt en men det har inte blivit av.

Det är exakt så det fungerar i Tiger.

VARFÖR inget skrivstöd? Det är som om man inte är inloggad som ägare, utan grupp-medlem utan skrivberhörighet...

Poängen är ju att slippa ftp-klienten. Vore så mycket bättre.

Går ej att kontakta hemma-nätverkets burkar med Tiger

Barnen har sedan länge anslutit sig via modemet och vi har därför ett internt nätverk. Dels med en 9.2 burk samt en Panterburk.
Med Tiger går det ej.
Eftersom AFP-protokollet misstämmer, meddelas det.

Hur löser vi det ?

MvH
C

1
Bevaka tråden