På något sätt hamnar filerna där dom inte ska, eller där DW inte hittar dom. Antingen är det ikonerna som hamnar rätt och resten av DW fel, eller tvärtom. Jag undrar om du installerar som du ska eller om det är något annat "enkelt" fel du gör....?
Jag rekommenderar att du tar bort varenda DW-fil som du kan hitta. Sök efter "dreamweaver" och "macromedia" och släng alla plist-filer, etc. Kör sedan permissions. Sen installerar du om, och placerar programmet i program-mappen för rätt användare (dig, troligen). Jag minns inte om DW själv letar reda på programmappen, eller om måste göra det själv. Kör permissions efter installation också.
Förresten, jag vet inte om det kan påverka om man använder "fel" konto till Macen under installationen, t.ex. root. Du använder väl ett vanligt admin-konto, hoppas jag.
Om det fortfarande strular så KAN det ju vara att din filstruktur i OSX har blivit konstig. Du kan då t.ex. använda DiskWarrior som kollar strukturen, eller starta i "single user mode" (håll ner Äpple + s vid boot). Skriv fsck -y och tryck Enter och upprepa varje gång du ser att ändringar gjorts. När datorn säger att allt verkar OK, så kör du en eller två ggr till. Sen skriver du reboot, tryck Enter, så startar datorn. Om det är fel på filstrukturen så brukar det räcka att uppreap fsck -y max 5-10 ggr. Har det inte ordnat sig då, så är det nog dags att installera om systemet.