Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta digitalkamera till imac med OS9?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-21 09:48

Har en kompis som sitter med en gammal imac som kör macos 9.1. Han har precis köpt en digitalkamera och vill ansluta den till imacen.

Själv kör jag macos 10.3 och iphoto för detta ändamål, men iphoto finns väl inte för os9.1, eller?

Finns det något sätt han kan ansluta sin kamera via usb till sin gamla imac, tyvärr vill han inte uppgradera.....

Det beror rätt mycket på kameran det. OSX klarar många kameror direkt och har nedladdningsprogram som standard, medan i OS9 behöver man installera drivrutiner såväl som nedladdningsprogram, men de följer oftast med kameran.

• Medlem
  • 2005-05-21 13:33

kameran borde i alla fall dyka upp på skrivbordet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-21 13:43

Det är en Canon Powershot, har kollat efter drivrutiner på Canon men hittar inga för själva kameran, endast bildhanteringsprogram.

Men, kameran borde alltså dyka upp på skrivbordet utan drivrutiner?

Nån som har ett bra tips på bildprogram för macos 9 så han kan titta på bilderna?

Ursprungligen av Baron:

kameran borde i alla fall dyka upp på skrivbordet.

Nej, det borde den inte alls. Det beror på kameratyp. Jag har kört en Canon A70 mot min Pismo, funkar bra med installerad mjukvara, men den kommer inte upp på skrivbordet och därmed punkt.

• Medlem
  • 2005-06-01 21:37
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Nej, det borde den inte alls. Det beror på kameratyp.

Den borde i mer filosofisk mening att man tycker att den borde. Min D70 dyker iaf upp i 9.2.2. (Men så är det ju en Nikon också... )

• Medlem
  • 2005-05-21 14:48

Graphic converter är billigt och kraftfullt. Gratis om man står ut med 30 sekunders väntetid på att det startar. Nikon View är gratis men det kan hända att man måste vara registrerad nikonägare för att kunna ladda hem programmet. Kolla med nån du känner som har en Nikonkamera. Canon kanske har nåt liknande.

• Medlem
  • 2005-05-21 16:44

och "ja", kameran borde synas utan drivrutiner.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-21 17:31

OK, Jag skall kolla med honom, tack för tipsen!

• Medlem
  • 2005-05-21 17:45

testa att uppgradera till 9.2.2 annars.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-05-22 22:33

Testa med EOS Viewer eller File Viewer på Canon
....finns både för OS9 och OSX

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-05-23 07:22

Använder Kodak Easyshare (connection software 2.8). Först till en kodak och sedan till en panasonic. OS 9.2.2. Gratis!

Nu hittar jag den tyvärr inte längre på kodaks hemsida, lägsta kravet är ändrat till OS X.

Ursprungligen av rana:

Använder Kodak Easyshare (connection software 2.8). Först till en kodak och sedan till en panasonic. OS 9.2.2. Gratis!

Nu hittar jag den tyvärr inte längre på kodaks hemsida, lägsta kravet är ändrat till OS X.

De har alltså tagit bort OS9-versionen? Det är ju oförskämt! När man slutar stödja OS9 så har man lämpligtvis kvar länk till sista versionen, med en liten notis om att den inte längre utvecklas och kanske inte ens supportas, men man tar inte bara bort den!

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-01 15:46

Canons egen Image Brower version 3.6 funkar perfekt med OS9.2, i bruksanvisningen står det "system 9", så den borde gå men 9.1 också. Image Browser är alltså nedladdningsprogram för kameran, inte bara "bildbläddring" som namnet antyder.
Finns med på CD-skivan som följer med en Powershot.

1
Bevaka tråden