Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seagate Barracuda IV gillar inte blåvit G3?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-01 21:09

Köpte idag en Seagate Barracuda IV 7200 rpm Ultra-ATA 100 på 40 GB till min gamla G3. Jodå, det går utmärkt att installera Mac OS 9.2 på den och programmen funkar också, utom IE 5 som tar eoner av tid på sig innan det öppnas. Dessutom gillar inte datorn om man har virtuellt minne på.

En så kallad Deep Sh*t Alert visas på skärmen när man startar om datorn efter att ha satt på VM, alltså en bomb med texten "Sorry, a system error occurred. Virtual memory I/O error bla bla bla. [Restart]"

Är det någon som har några tips och råd? Ska jag ge upp eller?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-01 22:40

När man köper ny hårddisk, bör man formattera om hela HD med Apple Skivverktyg som test. Att hårdvaran är okey. Apple Skivverktyget har funktionen att skapa etta och nollor hela HD. Om du kör så, kan du få svaret om HD är ok eller inte (bad blocks). När programmet kör med etta o nollor, då tar det någon timme eller flera timmar (beroende hur stor HD är).

• Oregistrerad
  • 2002-12-01 22:50

Låter som samma skrivfel jag fick med en Fujitsu 40GB Silent Drive för ett halvår sedan. OSX beteende var allt annat en logisk. Tyvärr fungerade inte OS9 heller, så det fick bli en Maxtor 540DX istället. Nöjd sedan dess.

Läs mer om ditt problem här.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-01 22:59

Tusen tack för svar, men det verkar vara hopplöst. Det är inte riktigt försvarbart att köpa ett nytt IDE-kort till gamla Bettan, en burk från augusti 1998, utan bättre att skaffa en ny dator snart. Hon får väl hänga med ett tag till, men sedan är det pensionering och lite skön avkoppling på livets höst som gäller.

1
Bevaka tråden