Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga tecken i filnamn orsakar korrupt fil

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet ej om detta diskuterats tidigare, hittade inget när jag sökte i forumet.

Har några gamla musikfiler som jag tankat ner från internet med välkänd direkt-kontakt klient. Detta program har på något sätt feltolkat åäö i filnamnen och ersatt med diverse kinesiska tecken och annat. De filerna som har kinesiska tecken funkar bra, men de som har tecken som ser ut som en kvadrat med ett A som har en svart halva och en vit är helt obrukbara. Det går inte att öppna filen, ändra namn på den, slänga den eller flytta den. Den bara ligger där helt enkelt. Det går inte ens att slänga den genom "Trash It".
Enda lösningen jag vet, och som jag lyckats använda tidigare, var att starta datorn från Mac OS 9 och ändra namnet på dessa filer. Nu vägrar min dator av någon anledning att starta i OS 9 läge (systemmappen för Mac OS 9 kommer inte upp i startskiva-inställningar) och jag står med tvättad hals.
Finns det något annat sätt att reparera eller bara slänga ut dessa filer?

• Medlem
  • Kiruna
  • 2005-05-23 20:00

Har själv haft samma problem. Då var det dock en fil jag själv skapat som helt plötsligt fick sitt namn förvrängt och därefter inte gick att radera ens med den mest initierade kommandolinjevoodoo jag kunde frambesvärja (och tro mig, det är inte lite... ;-). Ombootning i 9:an och användande av den gamla hederliga papperskorgen löste det dock, och jag börjar fundera på om det helt enkelt är en bugg i Mac OS X:s drivrutin för HFS+.

Är det som jag misstänker är det nog inte mycket att göra utom att just boota upp i 9:an och sen radera. Har du någon ledtråd till varför den gamla systemmappen inte visas som alternativ? Loggmeddelande eller vad som helst... Dyker den upp om du startar om och håller inne Alt-tangenten? Har du en OS-9-startskiva?

Är det nån annan som har en teori om vad som kan orsaka detta?

• Oregistrerad
  • 2005-05-23 20:04

Tror det skrivits digitala motsvarigheten om spaltmeter om dett här på 99mac.
Sökningen kan inte ha varit sådär hemskt omfattande.

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-23 21:11

Vilka terminalkommandon var det du använde dig av spot?

• Medlem
  • Kiruna
  • 2005-05-23 23:23

Nja, så värst mycket voodoo var det väl inte (du såg väl smileyn?

Ungefär så här försökte jag:

1. Starta i Single-User-Mode
2. fsck -yf
3. mount -uw /
4. cd till katalogen där filen ligger (det är den enda filen där)

För säkerhets skull gjorde jag även:
5. find ./ -flags schg -exec chflags noschg {} \;
6. find ./ -flags sunlnk -exec chflags nosunlnk {} \;
(Använde find här för att det inte verkade gå att använda chflags direkt på filen; antagligen av samma skäl som det inte går att göra något annat med den heller...)

...och så till sist försökte jag
7. rm ./*
...utan framgång!

Jag gjorde även om Single-User-boot-proceduren och lade till

/usr/libexec/register_mach_bootstrap_servers /etc/mach_init.d
/System/Library/CoreServices/SecurityServer -X
/sbin/SystemStarter

i lite olika kombinationer för att försöka utröna om det hängde på nån obskyr daemon...

Det enda jag i efterhand kommit på som jag kunde prövat var att försöka skapa en hård länk till samma fil och på så sätt skriva över innehållet, men även om det hade fungerat är det ju inte säkert att den första länken hade gått att radera sen ändå.

Nej, min teori är fortfarande att det är en bugg i HFS+, eftersom det gick alldeles utmärkt att radera filen från OS 9.

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-24 10:44

Inte riktigt voodoo kanske men antagligen det jag skulle ha försökt oxå. Det finns som sagt några diskussioner om det här som jag läst tidigare. Konstigt att det inte går och ta bort en fil iaf...

1
Bevaka tråden