Sonen är 13, och vill självklart använda datorn all vaken tid som finns att tillgå.
Jag vet, precis som ni skriver, hur lätt det är att fastna framför datorn. Har själv gjort det sen jag var lika gammal, och har själv blivit tillsagd av min mor att "sluta spela och gå ut och lek"! Grejen är att man som barn tycker det är roligare med dator än med läxor. Det är roligare att spela Warcraft än att städa sitt rum o s v.
Det finns nåt som heter "Lagom" och det är det jag vill uppnå med att ha en begränsad inloggningstid på datorn. Idag rör barn på sig alldeles för lite, och det vore bra för honom att lära sig att det finns andra saker än datorer i livet...
Anta att han slutar skolan kl 15. Jag kommer hem kl 17-18, då har han suttit vid datorn i knappt tre timmar. Innan kvällen är slut har han lätt suttit där två till.
Det känns naturligtvis enkelt att kommentera detta med "Säg till honom att om han inte sköter sin skola/städning etc så tar du datorn". Men det är inte så lätt som det låter, eftersom jag är fullsketen av jobb och vill inte bara vara den tjatiga pappan. Dessutom så handlar det inte bara om det - Jag vill att han gör andra saker än sitter vid datorn, som t ex läser, ritar, går ut, etc. Det är oerhört viktigt för barn att läsa, och han gör det alldeles för lite.
En inloggningstidsmojäng vore helt enkelt bra. Men jag tackar ändå för svaren och ska lura på dom!