Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra butik för ljudgrejor till Mac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har letat några timmar idag efter en bra butik på nätet som säljer ljudgrejor till Mac till bra priser.

Med "ljudgrejor" menar jag inspelningsutrustning, typ mikrofoner och tillbehör.

Har pratat med de "vanliga" nätbutikerna men får flaniga svar. De verkar i vissa fall inte veta tillräckligt mycket om just ljudgrejor och i andra fall sakna rätt prylar.

Så jag undrar om ni kan ge tips på duktiga åf med vettiga priser? (Jag köper dock helst från svenska butiker.)

Ursprungligen av Jonas_Ahlberg:

Har letat några timmar idag efter en bra butik på nätet som säljer ljudgrejor till Mac till bra priser.

Med "ljudgrejor" menar jag inspelningsutrustning, typ mikrofoner och tillbehör.

Har pratat med de "vanliga" nätbutikerna men får flaniga svar. De verkar i vissa fall inte veta tillräckligt mycket om just ljudgrejor och i andra fall sakna rätt prylar.

Så jag undrar om ni kan ge tips på duktiga åf med vettiga priser? (Jag köper dock helst från svenska butiker.)

www.dlxmusic.se www.estradmusik.se www.jam.se är alla bra på macar (förutsatt att du pratar med rätt person) och ger bra priser om du köper en del.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-05-23 19:42

Fast när du säger inspelningsutrustning, alltså mikrofoner etc. Så är det ju skit samma om man sitter på mac, pc eller commondore 64. Är ju bara mjukvaran som skiljer oftast, dom flesta interface funkar ju även till både mac och pc.

Ursprungligen av Luzer:

Fast när du säger inspelningsutrustning, alltså mikrofoner etc. Så är det ju skit samma om man sitter på mac, pc eller commondore 64. Är ju bara mjukvaran som skiljer oftast, dom flesta interface funkar ju även till både mac och pc.

Ja, fast nja... Har haft en del problem med ett par mickar för Windows, som inte riktigt funkat för Mac. Vill därför kunna fråga säljaren om h*n verkligen vet att den funkar på Macen, osv. För att slippa ödsla tid på onödig felsökning.

Och när man pratar med säljare inriktade på Windows så blir de ibland så oerhört nervösa när de måste svara på frågor från mac-användare... :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2005-05-23 19:48

Ja, fast nja... Har haft en del problem med ett par mickar för Windows, som inte riktigt funkat för Mac.

Ursäkta, men vad? mickar för Windows?

Ursprungligen av DaPhox:

Han menar nog headset mikrofoner?

Ursprungligen av DaPhox:

Ok, sorry, jag menade mickar som jag använder för ljudinspelning i Windows-miljö. Har testat runt och upptäckt att en del inte funkar (lika bra) på Mac. Och i vissa fall inte alls.

Vete f*n varför. ett fall ingen upptagning alls. I ett annat väldigt mycket brus.

nu skall jag köpa en mikrofon som bara skall vara till min mac och upptäcker att jag får veliga svar från vanliga åf. Så därför undrade jag var ni köper era grejor så att man kan få prata med en vettig säljare.

Ok, sorry, jag menade mickar som jag använder för ljudinspelning i Windows-miljö. Har testat runt och upptäckt att en del inte funkar (lika bra) på Mac. Och i vissa fall inte alls.

Vete f*n varför. ett fall ingen upptagning alls. I ett annat väldigt mycket brus.

nu skall jag köpa en mikrofon som bara skall vara till min mac och upptäcker att jag får veliga svar från vanliga åf. Så därför undrade jag var ni köper era grejor så att man kan få prata med en vettig säljare.

Att de flesta mikrofoner inte fungerar så bra på macar beror på att macens mikingång i själva verket är en linjeingång! Ganska dåligt och förvirrande, men Apples tanke är att proffs ändå använder separata mikförförstärkare och USB & Firewireljudkort.

@ Kristofer: Tack!

Ursprungligen av jazzper:

Att de flesta mikrofoner inte fungerar så bra på macar beror på att macens mikingång i själva verket är en linjeingång! Ganska dåligt och förvirrande, men Apples tanke är att proffs ändå använder separata mikförförstärkare och USB & Firewireljudkort.

Ja, och problemet är att då man pratar sånt med säljare av "ljudutrustning" så märker jag att de gärna kopplar mig vidare. En sån jobbig kund!

Hemma i "studion" är det inga problem. Det blir dock jobbigt att släpa med sig en massa utrustning då jag håller utbildningar. Då vill jag ha så lite grejor som möjligt. Och jag vill veta vad som finns och vad som är bra och vad som funkar i en "skarp" miljö.

Därför vill jag ha tips på bra åf för att hitta rätt säljare som kan lite mer än kreti och pleti...

Kollade runt lite på de ställen ni rekommenderade, men nätbutikernas service kan inte mätas med en riktig butik där man kan peta och klämma på grejorna. Dock var servicen väldigt ojämn på Jam, som finns i Göteborg där jag bor.

Fick tips att gå till Andreassons Musik av en bekant som sysslar professionellt med musik. Och där fick jag superservice + att de visste allt om både ljudproduktion och Mac. Yay!

Precis, micken som sådan är helt plattformsoberoende.

(Såg för övrigt att du var jonasweb-jonas, mycket trevlig hemsida!)

1
Bevaka tråden