Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Strul

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har installerat uppdateringen av os x till 10.1.1, och har inte fått ett bättre system. Det är buggigt. Tex, vissa OK-knappar i en del fönster fungerar bara om jag klickar med musen och inte med retur-tangenten. Vissa saker i en del menyer verkar saknas. Tex. var slår man på statusvisning (av filstorlek, utnyttjat utrymme av hårddisk etc).
Andra problem: När jag startade en pdf-fil startades acrobat reader på KINESISKA.

En annan sak är när jag kopplar upp mig via modem - jag får ingen info i "fjärranslutningsfönstret" att jag är uppkopplad, inte heller vilken uppkopplingshastighet jag har. Detta trots att jag bevisligen är uppkopplad eftersom jag både kan surfa och kolla email. Jag kan inte heller koppla upp mig via anslutningsfönstret heller då det inte händer något när jag klickar på anslut.

Jag får också ofta besked om att RAM-minnet är slut och att det inte räcker för att starta nya program. Detta meddelande fortsätter jag att få även om jag stänger av alla program som är igång.

Datorn jag använder är en ny Imac med 384MB RAM

Någon som har nån idé?

Halloj!
Blir mitt första inlägg här men jag kände att problemen som beskrivs ovan är rätt intressanta. Har haft samma problem själv, exempelvis startade min Acrobat Reader på Japanska och delar av menyerna går ej att klicka på. Allt startade efter jag uppgraderat OSX till senaste versionen och när jag tittade verkade det som om det kanske är strul med den svenska uppgraderingen ?!? När jag kört engelska versionen har det inte blivit så här...

Nån som vet bättre... ?
ps. God Jul allihopa! ds.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-18 16:48

Det där med japanska: Kolla i System Preferences > Internationellt hur språkprioriteringen ser ut. Tidigare i något skede var det så i mitt system att efter svenska kom japanska, vilket ledde till att program som inte var översatta till svenska (t ex Stuffit Expander) blev på japanska.

Mitt tips är att sätta engelska efter svenska och sen kanske norska eller spanska eller vad man nu föredrar. (Inte för att det är så ofta man stöter på program som inte är på engelska.)

Välkommna grabbar!

Det var trist att era första erfarenheter av Mac OS X ska behöva vara negativa.

Filstorlek syns bara i list-vyn och ställs in under view - view options (vet inte vad det står i sv. verionen, "visa" kanske?). Utnyttjat hårddiskutrymme hittar du under view - show status bar.

10.1.1 är tyvärr inte en 100% uppdatering. Det finns många buggar som har missats i den här versionen. Apple har märkt detta och tar sig numera mer tid på sig för att färdigställa kommande uppdateringar.

Jag kan bara berätta att under de 15 månaderna som jag använt OS X så har det blivit SÅ mycket bättre.

Så det är bara att hoppas att 10.1.2 adresserar många av dessa problemen. Har vi tur så ser vi uppdateringen före MWSF.

Håll ut!

[ 18-12-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Hej och tack för svaren hittills. Det där med view (visa). De alternativ som Marcus säger att jag skall välja. Ja, de finns helt enkelt inte. Jag har letat efter dem då jag läst att de skall finnas (åtm. i den engelska versionen av os x).

Min fundering nu är om detta kan lösas om jag delar upp hårddisken i två partitioner och sen installerar om allt, med os x på ena och os 9 på andra. Jag kanske var naiv (eller lat) som installerade allt på en partition

Min uppfattning är att problemen kom med 10.1.1 uppdateringen, då 10.0 fungerade bättre, om än långsamt.

En separat partition ska inte behöva vara nödvändigt, även om det rekommenderas från flera håll.

Jag kör själv med 10.1.1 och 9.2.2 på samma partition, utan problem.

Vad som dock kanske krävs (om ingen annan har en lösning) är en ominstallation. Problemet är här att du inte kan "backa tillbaka" till 10.1, utan måste installera om HELA systemet.

Som kan vara nog så jobbigt om man har mycket på hårddisken. Om du då skapar två partitioner så är det enklare i framtiden att installera om något av systemen om det krävs.

[ 19-12-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Till Marcus: Menar du att jag även måste installera om os 9? Om jag behåller allt på en partition, kan jag inte då bara slänga os x systemet och prova att bara installera om det. Att dela upp till två partitioner blir jobbigt, då jag har rätt många GB som jag måste installera om igen.

Det blir rätt jobbigt för dig att slänga ut OS X. Darwin har en hel del osynliga filer i rootkatalogen.

Jag har t ex sammanlagt 53 filer och mappar i rotkatalogen, varav 7 tillhör Mac OS 9.

Problemet är att jag inte är säker vad som står i bioset osv. Om man helt enkelt raderar filerna så kanske bioset inte vill vara med mer.

Jag har dock hittat ett AppleScript för Mac OS 9 som gör allt det här åt dig.

Det finns också en diskussion på MacFixit som behandlar detta tema.

Jag har dock själv inte provat på något av sätten.

Tack för hjälpen.

Jag tittade på macfixit´s sida och jag kom fram till att det bästa och säkraste sättet nog är att formatera om och installera allt på nytt. Lite julpyssel alltså.

Hoppas bara att samma problem då inte dyker upp igen....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-20 08:03

Testa detta innan du installerar om: hade oxå problem med SE-10.1, gick inte att få programuppdateraren att installera något - byt till engelska som språk, klicka på Software Update i prefs - då funkar det!
Lyckades få in 10.1.1 och de andra uppdateringarna. Innan jag gjorde detta så installerade jag "http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/i...". Vet inte om det var nödvändigt...

1
Bevaka tråden