Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasiga ljudfiler

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-24 18:17

Jag har ett gammalt problem men tänkte chansa på att någon här kan lösa det.
Hade tidigare en G4 med både os9 och osx 10.1.
Jag använde den till både grafik men framförallt till ProTools som hemstudio.
Använde en extra disk för ljudfilerna.

Men så en dag! var det brottom att lämna igen denna dator som jag lånat av jobbet (som nu konkat).
I desperation kopierade jag över allt möjligt till MIN extra disk och fyllde den över gränsen till vad som gick. Dvs jag kopierade tills den sa att nu ryms det inget mer.

Jag köper en MDD G4 och försöker köra med denna extradisk.
Ve och fasa ljudfilerna fungerar ej!
De känns igen av systemet som de ljudfiler de är men går ej att spela.

Kan någon hjälpa mig?!!

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-05-24 22:17

Känns dom igen av protools, kan du importera dom i protools för isåfall borde du ju även kunna spela dom. Prova annars att konvertera dom till andra format och se om det går bättre.

• Oregistrerad
  • 2005-05-24 22:51

Dom går ej att spela i varken PT eller Peak 4.

• Medlem
  • 2005-05-31 01:54
Ursprungligen av TU:

Jag köper en MDD G4 och försöker köra med denna extradisk.
Ve och fasa ljudfilerna fungerar ej!
De känns igen av systemet som de ljudfiler de är men går ej att spela.

Är din extradisk ansluten via FireWire? Jag flyttade över mina ljudfiler på min LaCie, och märkte vid ett senare tillfälle att det bara lät som vitt brus när jag skulle lyssna på dem. Däremot, när jag kopierade över låtarna till datorns hårddisk igen, fungerade det fint.

Har du provat att öppna dem i olika ljudprogram?

• Oregistrerad
  • 2005-05-31 08:38

Kan det hjälpa med att ändra suffixed till sound designer filer till wav?

• Oregistrerad
  • 2005-05-31 11:00

Om det bara är själva filhuvudet som gåttt sönder kan det gå att fixa.

Jag hade några intervjuer inspelade med Sound Recorder X som inte gick att öppna i något program, filhuvudena i dem hade blivit korrupta. Prövade hur många konstiga ljudkonverteringsprogram som helst, men inget funkade.

Då testade jag en annan grej. Hittade programmet Merger som slår ihop filer. Spelade in en "tom" ljudfil med samma specifikation som de trasiga, IMA-komprimering, 16 bitar, mono, etc. Spelade in denna så att den blev längre än mina trasiga ljudfiler. Sedan slog jag ihop den trasiga ljudfilen med min "tomma" ljudfil i Merger, lade den trasiga filen först i listan. Och det fungerade!

Eftersom den tomma filen var längre än mina intervjufiler blev det bara skräp (oljud) efter de trasiga ljudfilernas slut. Men det var ju lätt att klippa bort.

• Oregistrerad
  • 2005-05-31 16:33

Tackelitack för tipset Ceder!

Ska genast prova när jag kommer hem!Det var precis något sådant jag hoppats på utan att kunna verbalisera det. Håll tummarna!

• Oregistrerad
  • 2005-06-01 08:41

Tyvärr fungerade inte detta...

1
Bevaka tråden