Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertering av gammalt rullband

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som känner till vart man kan konvertera ett gammalt rullband till lämpligt format?

/CX

Statens Ljud och Bildarkiv har utrustning för att omvandla vad som helst till vad som helst..., men jag vet inte om vem som helst får tillgång till prylarna
Kanske en idé att ta kontakt med dem och försöka?!

Vet du vad det är för typ av rullbandsinspelning (två eller fyrspår / multitrack - kvarttum / halvtum / entum / tvåtum - hastighet?!?

Man kan ibland fynda finfina gamla Tandberg skolbandspelare för en spottstyver på t.ex. myrorna...

Ursprungligen av Olle Schnipper:

Statens Ljud och Bildarkiv har utrustning för att omvandla vad som helst till vad som helst..., men jag vet inte om vem som helst får tillgång till prylarna
Kanske en idé att ta kontakt med dem och försöka?!

Vet du vad det är för typ av rullbandsinspelning (två eller fyrspår / multitrack - kvarttum / halvtum / entum / tvåtum - hastighet?!?

Man kan ibland fynda finfina gamla Tandberg skolbandspelare för en spottstyver på t.ex. myrorna...

Bra förslag bägge två - skall kolla upp dem. Jag vet inte vad det är för typ, förutom att det är ett Sony band ("Super 150"). Om inte annat så kanske Ljud och Bildarkivet kan hjälpa mig med typ av rullband...

/CX

Arkivet har till syfte att bevara inspelningar som gjorts och / eller givits ut i Sverige i alla möjliga format och är tillgängligt för forskare, möjligen går det att mot en peng få gjort överföringar som privatperson.
http://www.ljudochbildarkivet.se
Lycka till!

• Oregistrerad
  • 2005-06-16 16:55

Enklast är väl att koppla sin rullbandare till ljudkortet och köra in det på datan och därefter analysera brus och på bästa sätt filtrera bort det samt ev. lägga lite headroom o. dyl på det hela för att öka headroom och på annat vis "fetta till det".

Ursprungligen av Charles Xavier:

Någon som känner till vart man kan konvertera ett gammalt rullband till lämpligt format?

Kolla med vår gemensamme vän, ljudnörden Gröhn... Jag tror han har en del lämplig hårdvara som skulle kunna fungera. Dessutom bor han ju nära... Hör av dig om du behöver hjälp med kontaktuppgifter!

/G

Just det! Tack för påminnelsen, jag försöker hitta honom på SonyEricsson imorgon...

/CX

• Medlem
  • Älmhult
  • 2005-06-21 21:04

Går i regel att lämna in hos de som (fortfarande) framkallar foton (och även överför VHS, Super 8 etc till modernare format) men det brukar vara dyrt

Jag har kollat med Expert i Lund, men dom hade ingen susning - inte ens ett förslag på vart jag skall vända mig...

/CX

• Medlem
  • Älmhult
  • 2005-06-22 21:28
Ursprungligen av Charles Xavier:

Jag har kollat med Expert i Lund, men dom hade ingen susning - inte ens ett förslag på vart jag skall vända mig...

/CX

Märkligt. Jag jobbade på Fuji i Malmö för några år sen och jag är säker på att de fick in rullband med ytterst ojämna mellanrum som skickades till labbet i Ånge för överföring till CD.

Men ok jag såg dem innan de kommit till Ånge. De kanske returnerades oöverförda?

• Medlem
  • 2005-06-21 22:16

Jag förde över fyra fyrspårs rullband till .aif för två år sen. En gammal Telefunken-spelare och egengjord sladd (DIN till tele-propp) till min PowerBook klarade det utmärkt! 4 cds med material i CD-format blev det och en femte med allt material i mp3-format...

Hör med en proffessionell musikstudio om du vill få jobbet bra gjort. Förutsatt att de har rätt rullbandare.

Jag har tyvärr inte en rullbandare, annars hade jag gjort som Ma föreslog. Skall rota mer i detta under veckan som kommer.

/CX

1
Bevaka tråden