Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkortsval Edirol FA-66 eller M-Audio FW410?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har hållit på ett tag nu med musikproduktion som "hemmapulare". Har fram tills nu använt en PC P4 2,4 Ghz 512 ram med ett Esi waveterminal 192 L som ljudinterface. Spelar mest in sång, gitarr och munspel. Äger en JJ Labs budget-kondensatormic som jag spelar in allt med. Nu kommer det stora steget för mig då jag byter dator (om bara några dagar!) till en Powermac 2x 2Ghz. En (snart) nybliven macanvändare alltså! Programvara som jag förmodligen kommer att använda är Garageband eller Logic 7 Express. Frågan jag ställer rakt ur är: vilket ljudkort ska jag välja?

Det finns ju som bekant en hel uppsjö av kort att välja på. Interna och externa. Pci, Firewire och USB. Har iaf bestämt mig för att det ska vara ett Firewirekort då jag tycker detta verkar klokt med tanke på valet av dator. De som jag fastnat för är Firewire 410 från M-audio och FA-66 från Edirol. Läser specifiktionerna på korten och båda verkar bra, uppfyller mer än kraven jag har. Men Edirolkortet har högre samplingsfrekvens (192 Khz mot M-audios 96Khz som högsta inställning). Vet inte om det spelar någon roll eller om det bara är "specifikations-porr"

Sen är det där med kompatibliteten med Mac. Fungerar båda lika bra, med alla programvaror? Antar att M-audios kort är mer beprövade, men Edirols kort ska ju fungera med Apples Coreaudio eller vad det nu heter? Skulle vilja veta vad det där med Coreaudio betyder om det är någon som vet. Även tacksam för tips på andra ljudkort i prisklassen 2 -3500 kr.

www.edirol.com
www.m-audio.com

Sakta i backarna!

Citat:

The Waveterminal 192L supports Windows XP and Mac OS X.

http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=5&page=1

Core Audio är (om jag har fattat det rätt) ungefär samma som typ ASIO. Alltså ett system för att skicka runt ljud med låg fördröjning.

  • Avstängd
  • 2005-05-25 08:36

Har fått en känsla av att M-audios grejor är lite rappliga, jag skulle köpt Edirolgrejen. (Min kompis har ett 410 och det är rena skräpet) Och ja; alla program använder sig av Core audio.

Ursprungligen av fitzy:

Har fått en känsla av att M-audios grejor är lite rappliga, jag skulle köpt Edirolgrejen. (Min kompis har ett 410 och det är rena skräpet) Och ja; alla program använder sig av Core audio.

Är det fler som tycker så? Rent skräp för 3500 kr känns ju dumt att köpa... Så testerna där M-audio FW410 får bra betyg är kanske missvisande? Eller? Någon som äger ett FW410? Erfarenheter...?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 10:19

Välj Edirol FA-66!!!

Jag har själv ett M-audio FW410 och är inte nöjd. Visst, ljudkvalitén är det inget fel på men det är en massa annat strul med kortet..

Men det där med 96 eller 192 KHz spelar däremot ingen som helst roll.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 11:07
Ursprungligen av thomasti:

Jag har själv ett M-audio FW410 och är inte nöjd. Visst, ljudkvalitén är det inget fel på men det är en massa annat strul med kortet..

Vad har du för problem? Jag har inga alls. Det som gäller är att välja rätt drivrutin på M-Audios hemsida... (Jag kör Q-Base förresten...)

Ursprungligen av DaPhox:

Vad har du för problem? Jag har inga alls. Det som gäller är att välja rätt drivrutin på M-Audios hemsida... (Jag kör Q-Base förresten...)

Jodå, jag brukar se till att ha den senaste drivrutinen installerad. Den brukar uppdateras hyfsat ofta och det är förstås bra, men det känns också som ett tecken på att den har haft ganska många buggar..
Och jo, drivaren har blivit bättre med tiden och för det mesta funkar det ok för mig också. Men inte alltid - och vid de tillfällen det strulat så har det visat sig att det är enklast av avinstallera och sen installera på nytt..

Men nu är det inte bara drivaren jag är lite missnöjd med. Det är också hårdvaran, eller närmare bestämt kontakterna. Jag har stora problem med glappkontakt på utgångar och hörlurskontakten. Och då är det inte så att jag ständigt kopplar i och ur kontakterna - nä, kortet står bara stilla i studion.
Dessutom är kontakterna inte fästa i höljet utan bara i direkt på kretskortet och det känns inte alls stabilt. Något kommer garanterat att gå sönder med tiden..

(och jag måste erkänna att jag sneglar lite avundsjukt mot Edirols kort som har en limiter på ingången.. jaja, jag kan leva utan den och löser det på annat sätt, men det hade varit attans trevligt att ha)

För den intresserade kan jag också berätta att jag kör Cubase SX 3 på en dual 1,8 GHz G5 med 1,5 Gig ram. Och för närvarande har jag OS X 10.3.9 - ska nog snart uppdatera till 10.4 men vågar inte göra det så länge jag är mitt uppe i ett projekt..

  • Oregistrerad
  • 2005-05-27 08:23
Ursprungligen av thomasti:

Men det där med 96 eller 192 KHz spelar däremot ingen som helst roll.

Det där är en sanning med modifikation. Om man som jag längtat efter möjligheten att producera DVD-A för en billig peng på Mac under lång tid, vi har äntligen blivit hörda (erfor jag nyligen), då tarvas det 192 om du vill ha DVD-A två kanals stereo.

http://www.proaudioreview.com/par/december04/Minnetonka.shtml

99 USD, ett fynd!

Senast redigerat 2005-05-27 08:36
Ursprungligen av Jörgen U:

Det där är en sanning med modifikation. Om man som jag längtat efter möjligheten att producera DVD-A för en billig peng på Mac under lång tid, vi har äntligen blivit hörda (erfor jag nyligen), då tarvas det 192 om du vill ha DVD-A två kanals stereo.

Jovisst, det har du förstås rätt i. Mitt svar syftade på musikproduktion eftersom det var det som musikkocken frågade om. (jag borde kanske varit tydligare)

Är mer inne på FW410 ändå, den jag tittade först på... Är väldigt tacksam för användar-recensioner. Hepp!

  • Avstängd
  • 2005-05-25 15:09

Förutom att preampen är kass, så är min gissning att snubben som skriver drivisarna till Mac osX är en apa eller möjligtvis bara inkompetent.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 15:15
Ursprungligen av fitzy:

Förutom att preampen är kass, så är min gissning att snubben som skriver drivisarna till Mac osX är en apa eller möjligtvis bara inkompetent.

...sa han som aldrig ens använt en. LOL!

Alla verkar ha missat att det ljudkortet han har just nu också funkar till mac... Och det såg inte direkt dåligt ut i mina ögon.

  • Avstängd
  • 2005-05-26 08:12
Ursprungligen av DaPhox:

...sa han som aldrig ens använt en. LOL!

Eeeh vad menar du exakt?

1
Bevaka tråden