Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisken rasar... rädda data?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-25 09:05

Hårddisken rasar i min iBook... allt går långsammare för varje dag som går. Nu är det riktigt illa och jag klarade inte ens att kolla mailen igårkväll.

Frågan är nu hur jag kan plocka ut datan på disken på smigigast sätt. Hur kopplar jag mig via nätverket för att suga ut all bilder musik osv till en annan dator. Helst utan att pilla på iBooken.

På windows hade jag mappat C$ och loggat på som admin och så hade det varit fixat.
Hur gör man motsvarande på sin lilla iBook?

Starta Windows fildelning och koppla den mot din PC.

Eller starta den som Firewire hårddisk genom att starta om den och hålla ner T.
Men det förutsätter att du kan koppla den med en Firewire kabel till en annan dator.

Hur du än gör PC eller Mac måste disken jobba när du ska föra över datan.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-25 09:27

Försök inte att ta ur disken ur iBooken, dom är INTE roliga att mecka med och det slutar troligen att du förstör hela datorn.
Att byta hårddisk i den är ett jobb för en certifierad servicetekniker.
Det kan faktiskt vara värt att lämna in allt och säga "fixa skiten, men jag ska ha kvar allt i datorn".

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-25 09:29

Ja, disken ska ju jobba när man för ut datan, men det fina(?) i hela eländet är att den klarar att läsa på disken med någorlunda resultat. Det är när den skriver som det tjockar till sig.

Det med FW disk låter riktigt najs, ska prova det! Jag vet inte om jag ska ha en mac eller pc att jobba mot den, jag har en taskig jobb-dell att leka med, men överväger att köpa med mig en iMac på vägen hem. Isåfall köper jag ju med en FW kabel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 10:18
Ursprungligen av axpax:

Jag vet inte om jag ska ha en mac eller pc att jobba mot den, jag har en taskig jobb-dell att leka med, men överväger att köpa med mig en iMac på vägen hem. Isåfall köper jag ju med en FW kabel.

Underbar kommentar! Det låter lite som att köpa en liter mjölk på 7-11: "köpa med mig en iMac på vägen hem".

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-25 10:23
Ursprungligen av steli:

Underbar kommentar! Det låter lite som att köpa en liter mjölk på 7-11: "köpa med mig en iMac på vägen hem".

"Älskling, svänger du inom affären på vägen hem? Det är bara ett par saker jag behöver..."

Förresten, är det inte löning idag?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-25 18:07

Ja, då skriver jag från den nya iMacen... Just nu är 1,67 av 6,51 GB foton kopierade via FW. Tack för ett suveränt tips! Sånt borde man ju veta... allt man behöver är ju en FW kabel för en hundring (och en dator till för lite mer än en hundring...)

Nu ska vi se om jag lyckas hitta ett billigt sätt att byta disken i iBooken, jag tömde ju pensionsfonden på väg hem från jobbet...

1
Bevaka tråden