Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vill göra musik!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 12:13

Är helt puckad vad gäller att förstå hur jag ska göra för att gå vidare i mitt "komponerande".
Sitter vid min imac (9.2.2) och har laddat ner gratisversionen av ProTools. Har klippt och klistrat från redan färdigkomponerad musik och åstadkommit storverk (ha, ha), men hur går jag vidare?
Om jag liksom vill åstadkomma ljud/beats själv som jag kan bearbeta. Är inte intresserad av att lägga ut en massa pengar, en tusenlapp max. Anar att det har med det här med midi att göra, att jag borde köpa "något" att koppla in. Eller finns det någon baby-variant att ladda ner gratis?
Ja, hur går jag vidare, helt enkelt?
Har även en gammal G3:a.

Jag skulle uppgradera till OS X och då även införskaffa GarageBand som är ett perfekt verktyg att börja med.
Sedan kan du fråga om tips och trix på 99mac's systersida 99musik.com

.

Reason 2.5 är grymt fast det kostar en del, men det är det värt.
http://www.propellerheads.se/

.

Tror att reason 1.0 går att köra i OS 9 om jag inte har fel.

• Oregistrerad
  • 2005-05-25 12:19

Men om jag inte vill uppgradera till OS X?

• Oregistrerad
  • 2005-05-25 12:31

Men vad kan jag göra i Reason, som jag inte kan göra i ProTools?
Och kostar det något?

Reason är absolut inte någon ersättare till ProTools. Man se det mer som ett komplement. I Reason har man virtuella synthar som man kan spela på med t ex ett midi-keyboard. Man kan dock inte hantera ljudklipp på samma sätt som i ProTools. Dock kostar Reason en hel del, typ 4000 kr om jag inte minns fel. Fast för en tusenlapp kan du ju få ett M-Audio usb-klaviatur som skickar med en bantad version av Reason.

• Oregistrerad
  • 2005-05-25 13:46

Vad är ett M-audio klaviatur? Var köper man det?
Bor i Gbg

Ett litet "piano" med usb anslutning.
Anderssonsmusik vid Grönsakstorget är en bra butik, även Jam som ligger på första långgatan (tror jag)

Ursprungligen av laeriksson:

Ett litet "piano" med usb anslutning.
Anderssonsmusik vid Grönsakstorget är en bra butik, även Jam som ligger på första långgatan (tror jag)

Har idag besökt båda ställena och kan lugnt säga att Andreassons Musik ger bättre service och inte har samma "krängarmentalitet" som Jam.

Prismässigt såg de inte ut att skilja så mycket, men jag kollade ju bara på vissa grejor...

• Oregistrerad
  • 2005-06-14 21:31

Alltså, vad för instrument vill du använda? Är du strängbändare eller vill du ha klaviatur eller bara sitta och klicka på en dator? Beats, säger du. Köp en sampler då kanske.

• Oregistrerad
  • 2005-06-14 22:43

I Reason ingår en dunderbra sampler. Angående bytet till OS X bryr jag mig inte om varför du inte vill byta men du tjänar inget på att vara kvar i OS 9 (förutom en slant då). OS X är helt överlägset OS 9 med latency och hur programen rullar. Garageband är ett bra alternativ men Logic express är bättre, men dyrare...men dess sampler är ännu bättre

Håller med. GarageBand är ett utmärkt och kreativt verktyg att börja jobba med, och man behöver inte ens en keyboard.

1
Bevaka tråden