Jag har uppgraderat alla våra burkar till 10.4 server nu och det är inte en rolig uppgradering. De flesta av våra maskiner står dock och jobbar med webtjänster så jag kan inte uttala mig mycket om katalogtjänsterna men det lilla jag använt dem har de iaf fungerat.
Kör du din egen DNS är det rätt stor risk att Apple sänker den åt dig. De har gjort om gränssnittet i Server Admin för DNS så oerhört patetiskt att det slutade med att vi fick handkoda alla zoner, det här är ett problem speciellt om du kör många virtual hosts.
PHP & MySQL är ju bara packa ihop och glömma. De pratar inte med varandra i en default installation då Apple varit så vänliga att flytta på MuSQL socket så du får peka om PHP i php.ini (tog mig ett tag att komma på) och MySQL är ju numera version 4.1.x och det innebär att den använder annorlunda autentisering och den uppenbara lösningen att lägga in old_passwords i my.cnf är ingen bnra lösning. Flera av våra CMS lösningar har ett hvete att snurra utan problem. Men största problemet är ju att normala verktyg som phpmyadmin eller cocamysql inte fungerar som de skall (om det är apples fel eller ej kan ju diskuteras, jag bara delger er våra problem).
Brandväggen är så vänlig att konfigurera om sig åt dig när du uppgraderar. Portar som varit öppna före uppgraderingen är stängda när du startar om.
E-posten fungerar men clamAV är utdaterad och det är dessutom en version som är känd för att göra bifogade filer korrupta. en liten post från loggen varje gång du hämtar en uppdatering för virusdefinitioner:
WARNING: Your ClamAV installation is OUTDATED - please update immediately!
WARNING: Current functionality level = 4, required = 5
E-post alias är det lika bra att köra manuellt som tidigare i /virtual. Lägger du in dem i Server Admin så kommer inte ClamAV att scanna dem. Det betyder att alla mejladresser som är ett alias som är uppsatt i Server Admin inte filtreras för SPAM och virus, lysande va? För att den överhuvudtaget skall scanna virtual host domäner så måste du även lägga till de domänerna för hand i amavisd.conf.
Ok, det är några av de saker som jag stött på. För oss var det då ingen idé att ens fundera på att köra en "uppgradering", varje gång vi gjorde det fungerade ingenting som det skulle efter omstart, det var lika bra att migrera. Och då skall tilläggas att inga av systemen är häftigt modifierade utan rätt grundläggande installationer. Apple verkar erbjuda funktionen "uppgradera" mest för att djävlas, heh.