Ja, det kanske är långsökt, men jag kör på ändå

Min iMac står på för jämnan, och jag har glatt hakat på Apples vision och samlat alla mina bilder i iPhoto, och all musik finns i iTunes-mappen. Filmer och tv-serier har jag på den externa (HFS-formaterade) disken.

Att föra över filer från mac till pc funkar ju bra (\\192.168....\användarnamnet) men det känns inte särskilt kul, mappsystemet ser lite konstigt ut (eftersom man ser macens gömda filer och så vidare) och det krävs ett dussin klick för att komma till den film eller bild man vill ha.
(Just musikdelningen är inte en del av problemet, har inget att klaga på med delningsfunktionen i iTunes )

Nu till frågan: Finns det nåt sätt eller program som gör att man kan dela ut grejer på ett snyggt sätt? Tänkte mig till exempel med html, att det helt enkelt var en startsida som alla datorer uppkopplade till nätverket kan komma till på ett enkelt sätt. Där finns det länkar (film, musik, foton) och trycker man på dem kommer man vidare, hittar filen och tankar ner den.
Om det även fanns en länk eller funktion som gjorde att de andra pc-datorerna kunde ändra innehållet i en mapp på macen (en inbox helt enkelt), vore det ännu bättre Till exempel om man laddat ner en låt på pc:n och vill slänga över den till macen.

Andra (bättre eller enklare) förslag är såklart välkomna, men helt enkelt nånting som gör att hela grejen ser lite roligare ut