Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apropå DVD-regioner och censur.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Glemme,

med anledning av att (svaren på) mitt tidigare inlägg om DVD-regionsräknaren har blivit censurerade så måste jag ifrågasätta riktigheten i detta.

Att man censurerar direkta uppmaningar till upphovsrättsbrott eller inlägg med serienummer kan jag ha en viss förståelse för.

Men detta är ju direkt löjligt med tanke på hur det ser ut på elektronikmarknaden eller på PC-sidan.

Jag påstår inte att jag kan juridiken vad gäller dvd, men att censurera denna tråd verkar ju inte ha nån som helst förankring i verkligheten. Om det är så att du är säker på din sak vad gäller olagligheter, so be it, annars tycker jag att du skall fria hellre än fälla.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-18 15:30

Jag postar detta här men egentligen borde denna diskussion fortsättas offlist. Du får gärna skicka privata meddelanden till mig om du vill.

Vitsen med 99mac är inte att vi skall vara en mötesplats för att sprida information om hur man begår brott eller bryter mot säkerhetsföreskrifter. Vi vill uppmuntra till nyskapande, fler kontakter oss macmänniskor emellan och en mer macvänlig miljö. Detta gör vi inte genom att börja bråka med storföretagen såsom WB, Apple, Sony, Microsoft och liknande. Vi bör följa uppmaningar som vi får ifrån dom och däribland finns det information om att det är förbjudet att sprida information om serienummer eller hur man tar bort regionsskyddet för DVD.

Att det är mycket lättare att få information om hur man gör det på PC sidan gör ju det inte mycket bättre, det är fortfarande något som vi kan få problem med att vi sprider information för hur man gör. Har du vidare synpunkter är du välkommen att ta det med mig som privat meddelande eller prata med Martin Björnström som är ansvarig för denna sida.

/glemme

• Oregistrerad
  • 2001-12-18 15:33

Efter att ha fått bassning av Viktor så ska jag inte bråka mer, men.... Kan inte låta bli att påpeka att det faktiskt inte är olagligt att ta bort eller sälja regionsfria dvd spelare. Film industrin bedriver en hetsjakt mot de handlare i Sverige som faktiskt hjälpt DVD bli populärt, just pga att det inte finns någon laglig väg att hindra detta. Däremot är det olagligt att kopiera programvaror och det sa jag nog absolut inget om... DVD kodningen är ännu så länge bara ett påhitt av filmbolagen och har ingen grund i upphovsrätt eller liknande.. (om inget hänt de senaste timmarna)....

MVH

MacMicke

[ 18-12-2001: Meddelandet ändrat av: MacMicke ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-18 15:39

Om detta är fallet och det inte bryter mot några lagar är det inga problem att länka till programmet. Jag är heller inte en sämre man än att jag kan erkänna mina misstag. Jag har begått ett och här kommer länken till programmet:

http://www.wormintheapple.gr/macdvd/

[ 18-12-2001: Meddelandet ändrat av: glemme ]

Tack för svaren och att jag fick rätt.

Jag håller med om att det inte skall publiceras serienummer och sådant på 99mac. Att använda serienummer från diverse källor vet vi väl alla att det är olagligt, men att publicera dom på nätet är väl snarare olämpligt än olagligt. Men 99mac är definitivt inte rätta forumet för detta.

Diskussionen om regionsfria dvd-spelare jag startade (och som blev censurerad) ansåg jag dock inte vara mer olämplig än diskussionerna om divX.

Men vad jag vänder mig mot i ditt svar, glemme, är två formuleringar:

Citat:

Jag postar detta här men egentligen borde denna diskussion fortsättas offlist.

Jag tycker det är viktigt att såna här diskussioner hålls öppet. Att censur förekommer på 99mac är säkert nödvändigt i vissa fall, men när det är en normalt hövlig diskussion utan för mycket blaj, tycker jag det är nog så viktigt att det hålls offentligt. Annars är det risk att det blir väldigt urvattnat här.

Citat:

Vi vill uppmuntra till nyskapande, fler kontakter oss macmänniskor emellan och en mer macvänlig miljö. Detta gör vi inte genom att börja bråka med storföretagen såsom WB, Apple, Sony, Microsoft och liknande.

Andra meningen motsäger liksom den första här. Innebär "inte börja bråka med storföretagen" också att man inte skall låta Apple få veta att deras kundrelationer suger eller att Microsoft har ett väldigt konstigt säkerhetstänkande?

Jag skulle gärna vilja veta vilken censurpolicy som gäller på 99mac. Ett förslag när ni ändrar/tar bort inlägg vore att beskriva vad och varför ni har ändrat i ett inlägg. På så sätt skulle, enligt min mening, "kontakter" och "nyskapande" underlättas och fler egna slutsatser kunna dras.

Flytta gärna den här tråden till "allmänt" om det inte är så att den tas bort förstås.

Att ta bort regionskodningen från DVD-spelaren har inte med piratkopiering att göra. Jag är DVD-fantast och har filmer som region 2, men det finns diton som bara finns med 1-kodning (p.g.a att de är smala - jag talar om filmer som är riktade till mitt intresseområde). Jag vill gärna se dem och datorn är idealisk. För att göra detta bör jag kunna ha en DVD-spelare som är regionsfri.

Att jag gör om den till en dylik betyder inte att jag begår något brottsligt, eller kopierar, eller "snyltar" (eller vad någon nu vill kalla det) utan det enda jag gör att jag förbättrar min kompatibilitet. Vill jag se DVD-filmer med region 1-kodning som jag köper (lagliga exemplar av - jag har inte tänkt kopiera filmer och kommer inte att göra det heller) vill jag inte att någon försöker hindra mig.

En regionsfri DVD-spelare är fullt laglig och är inget man bör sätta sig till doms över. Apples system med 5 regionsbyten visar ju att de inte tar det på fullt allvar (i.s.f hade de låst det helt - en Europa-Mac har region 2 hårdkodad i hårdvaran).

Det finns därmed ingen anledning att censurera trådar på 99mac.com som handlar om DVD-regioner och regionsfria DVD-spelare. Däremot kan man censurera en tråd som handlar om länkar till "största samlingen piratade DVD-filmer" och dylikt.

Är det någon som har fått DVR-106D att bli regionfri ännu ? Worm in the Apple verkar inte ha kommit dit ännu (och med tanke på att han mer eller mindre har gått i pension...:-( ) Region X funkar inte heller. Känns verkligen pyrt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-20 22:46
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Är det någon som har fått DVR-106D att bli regionfri ännu ? Worm in the Apple verkar inte ha kommit dit ännu (och med tanke på att han mer eller mindre har gått i pension...:-( ) Region X funkar inte heller. Känns verkligen pyrt.

jag har flashat min 106:a och använder Region X utan problem. Minns inte var jag hittade firmwaren dock, sorry...

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 23:36

107... wow...

• Medlem
  • 2004-10-21 16:15

Ang laglighet

Nej, än så länge är det inte olagligt att ta bort regionskod eller ens ta bort andra typer av kopieringsskydd i Sverige. Det finns dock en stark lobby inom EU att vi ska införa en europeisk variant av USAs DMCA, när den införs blir det förbjudet att ens försöka. Jag tycker att den utvecklingen är otroligt tråkig.

Det är just nu lagligt att modifiera skyddad mjukvara, filmer och dylikt hur man vill, även att ta bort kodskydd eller vad det kan vara. Däremot är det strikt förbjudet att sedan sprida både originalet och den ändrade formen. Sprider man den ändrade formen bryter man faktiskt mot två lagar men sprider man originalet bryter man bara mot en.

/hpe

Jag tänker fråga här igen, och gräver där med upp detta lik, Är det någon som har en regions fixare för Pioneer 106D?

1
Bevaka tråden