1. Kassettavgiften är inte en avgift som kompenserar för piratkopiering. Den ska uppväga vår rätt til privatkopiering; att ta backup på skivor.
Jag vet, och jag tycker det är ett märkligt resonemang. Jag har rätt till privatkopiering. Musikindustrin går inte miste om något då jag utövar min rätt eftersom jag köpt ursprungsskivan. Då jag privatkopierar förlorar de inget. Deras intäkter minskar inte. Deras budget kan aldrig ha innefattat intäkter från min privatkopiering. För de har ingen rätt enligt upphovsräten till detta. Så exakt vad är det som skall uppvägas? Varför skall de över huvud taget ersättas och få gratis skatteinkomster? För att de har bra lobbyister?
2. Man kan registrera sig som professionell användare av media och då slippa undan kassettersättningsavgiften.
Ja, men det börjar bli allt vanligare att media faktiskt används i stora mängder till saker som folk framställer själva, privat. Digitalkameror (med allt högre upplösning). Digital video. Till och med att Garage Band finns med då man köper sin dator.
För att arbeta med allt detta, och för att spara bilder på mormor i 50 år behövs stora mängder digitalt media för Svensson. Och Svensson bör kopiera över detta till nytt media regelbundet för att inte videon på mormors 80-årsdag skall försvinna. Och då skall Britney Spears ha ersättning???? Varje omkopiering???? Och hon tjänar mer pengar på att jag har en 7 megapixel-kamera än om jag hade en 2,5-megapixels. Vad i he.... ?????
För egen del kan jag uppskatta att någon enstaka procent av alla CD jag bränt innehållt material som musikindustrin ägde upphovsrätten till. Och allt har varit privatkopierat (ej pirat-CD). Men ändå skall jag betala skatt på flera hundra blanka CD jag använt? Jag skulle verkligen vilja att någon förklarade principerna här.