Jag kikar ibland på det videomaterial som SVT gör tillgängligt via sin webbsida. Deras "mediespelare" är ett popupfönster med länkar och en plugin (Real eller Windows Media).
Av en händelse såg jag i källkoden att det finns en JavaScript-funktion som kan anropas för att visa klippet i fullskärm. Praktiskt, eftersom man annars behövde ladda ner en ram-fil och köra i RealPlayer externt. Problemet är bara att länken för att aktivera fullskärm skrivs bara ut i dokumentet om man kör Windows och IE. För skojs skull testade jag om det gick att anropa funktionen via en bookmarklet, alltså en snutt JavaScript-kod i ett bokmärke, och det gick alldeles utmärkt.
Jag har bara testat i Safari och med Real-pluginen. Dock har jag anpassat koden så att den funkar både i SVT:s "vanliga" mediespelare och den som används för deras öppna arkiv (de skiljer sig lite åt), samt om man skulle råka få upp bara den frame som innehåller pluginen (har hänt mig ett antal gånger då jag letat i History-listan efter ett klipp.)
Är det nån annan som tycker att det vore trevligt att slippa böka med externa spelare för att kunna använda fullskärm ser koden ut så här:
javascript:if(!(doc=document.getElementById('cont')))if(!(doc=document.getElementById('content')))doc=window;doc.launchFullScreen('rm');
Skapa ett nytt bokmärke och klistra in koden i Adress-fältet. När mediespelarfönstret är aktivt, välj bokmärket ( kan vara lämpligt att lägga det i menyn, så det går lätt att komma åt).
P.S. Det verkar bli fnurr på formatteringen hur jag än gör med code eller quote eller ingen tagg alls. Klistra in koden i en vanlig editor först och ta bort alla mellanslag och radbrytningar. (Som jag ser det dyker det upp extra mellanslag efter ...ByID('cont' och mellan bokstaven d och oc som ska vara doc=window...)