Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att göra det enkelt med NetBoot

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-28 00:00

Jag undrar hur folk brukar göra det enkelt för sig med Mac OS X Server.

Har verkligen försök klura ut detta med NetBoot, Install Images m m, men får nog inte klart för mig vad jag bör använda.

Vi har tio eMacs och en PM G4 med Panther Server.

Vad tipsar ni om. Disklöst, uppdatera datorerna med install images eller vad?

Försöker läsa i Panther Server Quickbook. Där står visserligen hur man gör, men inte vet jag vilket eller vilka alternativ som är bäst.

Har också Remote Desktop 2

Kan någon ge tips?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-28 00:06

NetRestore är mitt enda tips. Det är bra smidigt att bara nätboota klienterna och välja image, ställa in hostname och köra på..

  • Oregistrerad
  • 2005-05-28 07:55

Tack för tipset. Ska titta på det.

Men ...

Jag läser att när en klient nätbootar så skapas en temporär imagefil, eller vad det nu heter, på servern. Så mycket utrymme finns det inte på serverns hårddisk, där finns ju alla användarmappar. Om jag nu skapar en netbootimage på 12 GB och det är 10 klienter, så måste jag ha ett utrymme på 120 GB bara för detta. En ny hårddisk verkar nödvändig. Eller ... ?

Om du väljer att köra diskless kommer en temporär s.k shadow fil skapas på servern. Den är dock långt ifrån lika stor som själva image-filen eftersom den bara innehåller de förändringar användarna gör under sin session.
Om du däremot väljer att inte köra diskless kommer den netbootade klientens interna hårddisk att användas istället för serverns.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-28 20:01
Ursprungligen av Johan_G:

Om du väljer att köra diskless kommer en temporär s.k shadow fil skapas på servern. Den är dock långt ifrån lika stor som själva image-filen eftersom den bara innehåller de förändringar användarna gör under sin session.
Om du däremot väljer att inte köra diskless kommer den netbootade klientens interna hårddisk att användas istället för serverns.

OK, om shadowfilerna från tio datorer tar upp 10 GB (?) så är det väl användbart, jag behöver inte köpa mer hårddisk. Fast det är klart, om klientens hårddisk används är det ännu bättre, eftersom deras hårddiskar inte ens är halvfyllda ...

Finns det då någon fördel att köra diskless?

Och detta med install images: det använder jag om jag vill ha datorer som fungerar normalt med program och system på hårddisken? Det fiffiga är att det går lätt att ersätta innehållet på hårddisken med det som ligger i min install image, är det så?

Och om en netboot image är lite paj, så blir det samma trevliga problem på samtliga netbootade klienter?

Jag netbootade några maskiner förra veckan för en enkel demo. Shadowfilerna blev 48MB. Skälet att köra diskless är om du vill plocka bort hårddisken i klientmaskinerna. Annars finns det inga "fördelar".

Skillnaden mellan NetBoot och NetInstall? NetBoot bootar hela datorn från en diskimage på servern. Det behövs ingenting, inte ens en disk på klientmaskinen. NetInstall gör samma sak, men istället för att starta LoginWindow, Finder, Dock mm så startar den installeraren så att du kan installera det som är på din imagefil. Detta kan vara antingen ett komplett system eller enstaka filer/program.

Bästa rådet jag kan ge är att kolla på Mike Bombichs sida:
http://www.bombich.com/software/netrestore.html

Ladda ned NetRestore och läs sedan den medföljande dokumentationen. Speciellt avsnittet Setting up a NetInstall-Restore solution. Där har du förklaringar och nyckeln till att bygga en perfekt lösning! Dock är det kanske lite overkill för dina 10 eMac:ar? (om du inte behöver blåsa maskinerna en gång i veckan?) Köp annars en liten FireWire hårddisk och installera Mac OS X på den. Sedan kan du antingen använda Mac OS X:s skivverktyg eller NetRestore från den. ARD är perfekt för det löpande underhållet!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-13 17:08

Nu har jag försökt med Netrestore, men det verkar inte fungera.

Jag har gjort en .dmg som heter Startskiva.dmg, 4 GB, och lagt den på en FW-disk. Startar från FW-disken, sätter igång Netrestore, väljer Startskiva som källa och datorns hårddisk som målskiva. Klickar Restore och då säger programmet att det tog fem sekunder och startar om.

Men jag har inte märkt att det blir någon "Restore". Och det kan väl knappast bli restore på bara fem sekunder? Med 4 GB?

För det är väl meningen att hela skivavbilden skall kopieras till hårddisken, med program och allt?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-11-17 22:22

NetBoot funkar finfint, jag har kört det i 5 år nu. Om du vill ha en demo och närmare visning så får du pallra dig hit till Lund

1
Bevaka tråden