För några veckor sedan övergick Telia från att tidigare ha krävt inloggning mot bredbandet till att man helt enkelt bara ger sig ut och surfar direkt datorn slås på.
Jag har en trådlös uppkoppling mot en Netgear router, G5:a 1.8GHz och 10.3.9.
Samma dag Telia rekommenderade det nya sättet att "koppla upp sig" började jag tappa kontakten med internet. Det händer några gånger i veckan, oftast ungefär en gång om dagen.
På Telia säger man att jag måste starta om routern och det hjälper ibland att logga in på den och resetta den. Men ibland måste jag starta om den på riktigt och vid hälften av tillfällena måste jag även starta om ADSL-modemet, eftersom jag ser att jag helt enkelt inte har någon IP-adress. På morgonen när jag startar upp datorn för första gången är jag (om jag minns rätt) alltid bortkopplad.
Jag ifrågasatte naturligtvis varför jag ska acceptera att plötsligt börja hålla på så här men fick ett glidande svar.
Innan jag bråkar mer med dem vill jag veta om det finns något sätt att gå runt problemet vad gäller inställningar i router eller system.
Kan problemet bero på Telias nya sätt att skapa kontakt med surfarna och i så fall på vilket sätt?