Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmsläckare? Hjälp!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här och är en riktig färsking när det gäller Mac. har laddat ner en skärmsläckare men jag hittar inte var jag ska lägga den för att kunna få den att funka. Någon som kan hjälpa mig? En annan fråga om automator. Jag vill ändar mp3-taggar. Är det inte automator man ska använda då och om det är , HUR? Uppskattar hjälp mycket då jag är helt ny

Läsare, svara!!

Ser att folk har läst mitt inlägg. Kan ingen hjälp mig också. Om ni kan vill säga. Tack på förhand

Gå in på systeminställningar och välj "skrivbord och skärmsläckare".
Där finns val som heter skärmsläckare. Välj choose folder och tag fram din nedladdade skärmsläckare. Mycket enkelt. Hoppas att det funkar och lycka till.

T-son

Angående idtaggar på dina Mp3or så kan du om inte annat: Markera låten,
ta fram informationen om låten genom att trycka äpple och i samtidigt. Du får då upp en info ruta där du kan ändra fritt.

T-son

Ursprungligen av Joacim T-son Torkelson:

Angående idtaggar på dina Mp3or så kan du om inte annat: Markera låten, ta fram informationen om låten genom att trycka äpple och i samtidigt. Du får då upp en info ruta där du kan ändra fritt.

T-son

Njae... hur då? Vad har jag missat nu?

Man kan se taggarna i inforutan mer hur ändrar man dom där?
Det är väl iTunes man får använda för ändringar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-28 11:06

För nybörjare (och andra) så kan hjälpfunkionen i Finder vara användbar. Testa med att klicka på hjälp i menyn och söka på skärmsläckare.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Njae... hur då? Vad har jag missat nu?

Man kan se taggarna i inforutan mer hur ändrar man dom där?
Det är väl iTunes man får använda för ändringar.

Sorry! Jag var lite oklar i min beskrivning självklart sker allt detta i iTunes.

T-son

det funkar inte!

filen heter fluid.dmg.sit
vad ska jag göra för att den ska funka?

Ursprungligen av MacPossa:

Jag vill ändra mp3-taggar.

Markera ett eller flera spår i iTunes och välj Arkiv > Visa info... i menyn (eller tryck kommando-i)

I nya Mac OS X Tiger finns även ett nytt sätt att få snabba svar på hur man gör förändringar på systemets inställningar. Ta fram Systeminställningar och börja skriv i rutan uppe till höger så får man snabba tips.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-28 13:45

Det är en komprimerad fil. I Windows heter dom som bekant oftast zip-filer. Du behöver bara dubbelklicka på den så öppnas filen på skrivbordet. Programmet som öppnar filen heter Stuffit expander. Har du inte det installerat på ditt system. Gå till www.versiontracker.com och sök efter det.

Just ja. Sen får du en fil som heter fluid.dmg på skrivbordet. Dubbelklicka på den så öppnas ett finderfönster med skärmsläckaren. Dra över filerna till skrivbordet (lämpligast till en mapp som heter fluid.)

Sen gör du som föregående talare beskrev; choose folder under systeminställningar/skärmsläckare

Stuffit Expander kommer att packa upp en dmg-fil dvs en disk image-fil eller skivavbild som de översatt det till. Du dubbelklickar dmg-filen så läggs en virtuell diskett på skrivbordet. På den hittar du filerna du ska installera.

För övrigt kan nämnas att det är helt onödigt att göra en dmg-fil och sedan packa med Stuffit. En dmg-fil kan innehålla komprimering och behöver inte packas en gång till. Helt onödigt och bara förvirrande för användare.

  • Medlem
  • 2005-05-28 13:53

Dubbelklicka på filen. Nu packas .sit-komprimeringen upp. Antingen kommer .dmg-filen (en virtuell enhet) att automatiskt att "mountas" , eller så dubbelklickar du på den själv. När den syns på skrivbordet så dubbelklickar du för att öppna (precis som med en mapp). Jag gissar att det ligger en fil däri som heter något med fluid. Dra den till DinHårddisk/Bibliotek/ Screen Savers.

Öppna Systeminställningar, välj skärmsläckare, välj Fluid.

Nu kan du mata ut .dmg-filen och slänga .sit-filen.

Tack för hjälpen killar!

Tack för hjälpen. Man lär sig något hela tiden och vad skulle jag göra utan forumet :rolleyes:
Det är inte lätt att vara ny!

1
Bevaka tråden