Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Irriterande skatteförslag

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-28 13:07

Jag läste på idg.se att regeringen utreder ett förslag att höja skatten på CD/DVD media med 0,7 öre per MB (0 33 kr för 4,7 GB DVD). Det handlar om den s.k. kassettskatten som går till Copyswede som ersättning för förmodad användning av CD/DVD-media till att spara piratmaterial.

Visserligen är det ju sant att CD/DVD används till att lagra olagliga saker. Men för oss som använder det till lagliga saker är det extremt irriterande. Jag gör egen musik och använder alltid DVD till backup av mitt musikmaterial. Det blir rätt många DVD. Nu skall alltså mina DVD-kostnader fördubblas? Det är som att jag skulle tvingas betala snatteriskatt på byxor med fickor!

Dessutom kan man ju undra om inte förslaget kan få motsatt effekt. Om kostnaden för CD/DVD skjuter i höjden samtidigt som hårddiskar blir allt billigare så kanske pitraterna struntar i att backa upp sitt material och låter det ligga kvar på hårddisk - online. Resultat: mer olagligt material som ligger online på stora hårddiskar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-28 13:33

life sucks, then you die.

Köp från något annat, friare EU-land istället. Beställer du mycket så blir det rentav billigare än vad det kostar i sverige i dagsläget.

• Oregistrerad
  • 2005-05-28 14:51
Ursprungligen av statemachine:

Köp från något annat, friare EU-land istället. Beställer du mycket så blir det rentav billigare än vad det kostar i sverige i dagsläget.

ooops, det har jag inte tänkt på. Då så. Jag rycker på axlarna
Men principiellt fel är det i alla fall, så det så!

Låser tråden då ämnet redan diskuteras här .

1
Bevaka tråden