Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBooken blir varmare med Tiger?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har updaterat till tiger och nu efter någon veckas användning så märker jag att min ibook blir varmare och fläkten går på högvarv allt för ofta än innan. Räker oftast med å spela upp en film under en länger tid då fläktarna spiner i gång och den känns väldigt varm.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-29 11:15
Ursprungligen av crash_M:

Hej jag har updaterat till tiger och nu efter någon veckas användning så märker jag att min ibook blir varmare och fläkten går på högvarv allt för ofta än innan. Räker oftast med å spela upp en film under en länger tid då fläktarna spiner i gång och den känns väldigt varm.

Sitter med en ibook 12" och har inget problem med det, uppdaterade du eller installerade nytt?

Ursprungligen av Buckner:

Sitter med en ibook 12" och har inget problem med det, uppdaterade du eller installerade nytt?

Har updaterat allt

Även jag har en iBook 12'' och har snarare upplevelsen att fläkten jobber mer sällan. Kan det vara så att du har program i bakgrunden som jobbar utan att du vet om det?

/m

Att fläktarna kör för fullt efter installation av Tiger är väldigt vanligt. Har du Virex installerat, så är det skälet. Läs mer i tråden
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=76951
Det kan vara god idé att installera några bra menymonitorer som visar vad som pågår. Jag bifogar högra sidan av min menyrad. Jag har lagt till namnen på programmen för säkerhets skull. De fetmarkerade är de viktigaste i detta sammanhang. Temperature Monitor visar processorns temperatur. Börjar den hålla sig på 60 grader eller mer i en rumstemperatur på under 25 grader, så står allt inte riktigt rätt till. Fläktarna startar när temperaturen passerar 52-53 grader. SlimBatteryMonitor är bra ersättare till Apples egen batterimonitor, eftersom den tar mindre plats. MenuMeters är en multimonitor (kan visa flera saker samtidigt) där jag valt att den ska visa processoraktiviteten (stapeln med en procentsiffra på vänstra sidan). När man startar vissa aktiviteter eller gör vissa saker i processorintensiva program, så kan den skjuta iväg till 100% medan den aktiviteten pågår, men sitter man bara och skriver ett mejl eller nåt liknande, så ligger den och pendlar på 3-10 procent. Till höger om processorstapeln har jag den blå-röda monitorn för nätaktiviteten, så att jag kan se farten när jag laddar ner nåt från nätet. Längst till höger, slutligen, har jag MenuCalendarClock, en utmärkt ersättare till Apples datum och klocka i menyraden, som även inkluderar iCal. Klickar jag på datumet, så hoppar en mini-iCal upp, där jag förutom själva kalendern även kan se mina aktiviteter under den närmaste tiden. Dubbelklickar jag på ett datum så startar iCal och tar mig till den dagen.
Du hittar programmen hos http://versiontracker.com eller
http://www.apple.com/downloads/macosx/
Lycka till!

Senast redigerat 2005-05-29 15:08
1
Bevaka tråden