Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batchkonvertering med AppleScript

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 08:12

Hallå där, jag vill göra eller få tag på ett AppleScript som batchkonverterar ett par hundra filer från Mac-textformat till Word-format.

Alltså ett skript som man släpper filerna på och som frågar vilken mapp man vill spara de konverterade filerna i, och som formaterar textfilerna med Times New Roman 10 p, utan någon annan formatering, bara ren text.

Slutligen ska skriptet korta av filnanmen till 27 tecken (eller mindre) och lägga till ändelsen ".doc".

Frågan är: hur skapar man ett sådant skript för Word eller ännu hellre AppleWorks?

[ 14 Augusti 2002, 11:11: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Hur mycket vet du om Applescript?

Om du behöver lära dig mera finns det ett par böcker om Applescript, en ganska gammal och en ganska ny (av det jag har sett i alla fall).

Sedan är ju Applescript hos Apple en bra början. Där finns nybörjarhandbok och Applescript GuideBook.

Lycka till!

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 11:12

Nej, jag vet inte så mycket om AS. Det är därför jag frågar.

Näää, du vill att någon skall skriva skriptet åt dig...

  • Oregistrerad
  • 2002-08-17 14:25

Är inne lite på samma linje fast vill ha ett script som sparar om excel-filer till tabbseparerat format.
Har scriptat quarkxpress tidigare men vill testa lite annat också, så jag köpte en bok idag om Applescript som verkar bra, "Applescript in a nutshell" av Bruce W. Perry från O`reilly (345 kr på datorbokhandeln, www.datorbokhandeln.se). 500 sidor om Applescript.
Testade lite med Word och såg att det är Recordable d.v.s. det går att spela in från scripteditor, vilket gör att man får en grund att börja från när man vill göra ett batch script.

/csj

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 14:28

Har fixat det själv. Tack för hjälpen. :/

Kan inte påstå att jag scriptat varken Word eller Excel speciellt mycket.
Men, borde det inte gå att scripta ett macro, dvs applescript ser till att det finns en fil öppen och macrot gör jobbet i Word/Excel...

any how, för att göra en enkel "droplet" som går igenom alla filer som släpps på den gör man som följer...

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">on open theFiles
repeat with aFile in theFiles

---lägg in en handler som gör nåt med filen aFile

end repeat
end open</pre>

knepigare än så är det inte...
Om man vill så kan man lägga till följande också

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">on run
set theFolder to (choose folder)
tell application "Finder" to set theFiles to every file of theFolder

repeat with aFile in theFiles
set aFile to aFile as string

--lägg in hander som gör nåt med filen aFile här

end repeat

end run</pre>

lägger man till "on run" biten så händer det saker när man klickar på scriptet med, praktiskt.

Lite bra att ha, sådär i början.
Nattinatti

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Har fixat det själv. Tack för hjälpen. :/

På vilket sätt löste du det? Applescript, makro eller båda delar? Eller kanske nåt helt annat?

/Mattias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 21:27

AppleScript.

1
Bevaka tråden