Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad betyder i i iMac/iBook?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-29 23:10

Vad står egentligen i:et för? Är det för engelskans i(jag)? iMac= jagMacar? nån som har nån aning?

• Medlem
  • Kiruna
  • 2005-05-30 08:00

I begynnelsen var iMacen och iMacen var på *I*nternet...

Jodå, Apples reklamkampanj -98 gjorde det klart att i:et betydde just internet. Det gör det knappast längre, utan har som mycket annat blivit ett begrepp i sig, och betecknar nu Apples konsumentprodukter (iMac, iBook, iPod, iLife...), med ett par undantag (eMac, GarageBand...).

I första kapitlet av verklighetssagan Steve Jobs, Återkomsten gav huvudpersonen sig själv titeln iCEO. Då betydde i:et interim...

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-30 09:18

Intressant Tack för svaret.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-30 12:05

Personligen gillar jag i'en före allting...;)

det är för att det är kamera "i", mp3-spelare "i" å elektrisk tandborste "i"....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 12:38

Som spot skriver så stod "i" för Internet när iMac väl kom. Sedan ändrade Apple detta och hade tom. en sida om detta (som jag inte kan finna nu). Men där tog Apple upp ord som Integration och Innovation osv.

som sagt, tyvärr har jag inte kvar länken till Apples sida om det där.

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-30 16:58
Ursprungligen av Cypher:

Som spot skriver så stod "i" för Internet när iMac väl kom. Sedan ändrade Apple detta och hade tom. en sida om detta (som jag inte kan finna nu). Men där tog Apple upp ord som Integration och Innovation osv.

som sagt, tyvärr har jag inte kvar länken till Apples sida om det där.

Nu är det väl inte en jävel som bryr sig om vad det står för kanske. Det är ju ett begrepp nu; dock intressant och veta historien bakom. Hittar du länken så är det bara och skriva

Vill även minnas att Apple ville att i:et skulle stå för inexpensive.
Då program/datorer osv som har "i" i namnet riktar sig främst till konsument-marknaden och inte Pro.

Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Vill även minnas att Apple ville att i:et skulle stå för inexpensive.
Då program/datorer osv som har "i" i namnet riktar sig främst till konsument-marknaden och inte Pro.

Hah. Kan lika gärna vara inadequate eller inept

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-30 21:16

I sånna fall kan man ju undra varför det heter GarageBand och iBand eller nått åt det hållet.
Stör mig dock lite på att andra förestag utöver Apple har börjat använda "i", "i" för mig är billigt och bra, oftast...

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-05-30 21:26

e:et i eMac förklarades till en början som beydande education - produktlinjen var endast tillgänglig för studenter och lärare när den introducerades.

1
Bevaka tråden