Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem uppdatera iLife-programmen

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-30 09:55

Hej! Jag är en switcher och helnöjd ägare av en PowerBook sedan 2 dagar tillbaks. Nja, helt nöjd är jag inte, men det hoppas jag någon kan hjälpa mig med.

Jag kan nämligen inte uppdatera iLife-programmen.

När jag kör "Programuppdatering" får jag meddelandet att "Det finns inga programuppdateringar för datorn just nu".

Men, när jag väljer "Leta efter uppdatering" i exempelvis iPhoto, står det "En iPhoto-uppdatering finns tillgänglig". Klickar jag på knappen "Gå till programuppdatering" får jag åter igen meddelandet att det inte finns några uppdateringar.

Jag har provat att ladda ner uppdateringen manuellt, men får då felmeddelandet "iPhoto-uppdaterare kan inte installeras på den här datorn. Inget berättigande iPhoto-program kunde hittas i /Program."

För GarageBand får jag ett liknande meddelande "Ett valbart GarageBand-program hittades i /Program."

Tack på förhand!

- Fredrik

En första fråga, är Powerbooken begagnad?

I sådant fall kan meddelandet om att det finns en ny version av iPhoto och GarageBand bero på att du har iLife 04 installerat. iLife-paketet har kommit i en ny version som heter iLife 05, men det är inte en gratis uppgradering utan kostar typ 600 kronor eller nåt.

Om du har köpt en ny PB så förstår jag däremot inte varför iPhoto och GarageBand gnäller om nya versioner.

Vilka versioner utav GarageBand och Iphoto har du? (Man kollar det genom att öppna programmet och gå till menyn med programmets namn och välja "Om <programmets namn>". T.ex "Om iPhoto".

De senaste versionerna, mig veterligen, är Iphoto 5.0.2 och GarageBand 2.0.1

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-30 17:01

Tack för ditt svar.

Nej, PowerBooken är inte begagnad.

iPhoto är version 5.0.1
GarageBand är version 2.0

Det följde med Inköpsbeviskuponger med datorn. På arket med 4 kuponger står det att jag behöver kupongerna för att få tillgång till uppdateringar och andra specialerbjudanden från Apple.

Kan det va så att jag måste registrera programmen för att få tillgång till uppdateringarna?

• Medlem
  • International user
  • 2005-05-30 17:37

Ta det lugnt, du har senaste versionerna.
Välkommen!!

Yes!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 18:53
Ursprungligen av Yes:

Ta det lugnt, du har senaste versionerna.
Välkommen!!

Yes!!

Nej, iPhoto finns i 5.0.2 och Garageband i 2.0.1.
Låter som du flyttat eller döpt om programmen. Ligger det direkt i mappen Program och heter samma sak som när du fick datorn?

Du ska varken behöva registrera iLife eller använda någon kupong. Det verkar vara något som inte står rätt till. Senaste versionerna av programmen listade jag ovan och det är mycket underligt att de inte dyker upp i programuppdateraren.

Som ett första steg skulle jag prova att reparera skivbehörigheter och se om det ger något resultat.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-30 19:16
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Du ska varken behöva registrera iLife eller använda någon kupong. Det verkar vara något som inte står rätt till. Senaste versionerna av programmen listade jag ovan och det är mycket underligt att de inte dyker upp i programuppdateraren.

Som ett första steg skulle jag prova att reparera skivbehörigheter och se om det ger något resultat.

Jag provade att reparera skivbehörighet följt av en omstart, men icke.

Ursprungligen av acke:

Nej, iPhoto finns i 5.0.2 och Garageband i 2.0.1.
Låter som du flyttat eller döpt om programmen. Ligger det direkt i mappen Program och heter samma sak som när du fick datorn?

Kan kanske ligga nåt i det du säger. Vid ett tillfälle råkade jag flytta hela Programmappen till papperskorgen, men jag tror att jag flyttade tillbaks den rätt. När jag väljer "Visa info" för iPhoto, står det "Plats: /Users/Hemmapp/Applications". Det är väl rätt?

Lägg alla program i mappen "Program" som finns i rooten på hårddisken. Dvs, den "Program"-mapp som du ser om du dubbelklickar på Hårddisken.
Om du har lagt alla program i hemmappen's "Program" så kan jag tänka mig att det är det som orsakar uppdateringsproblemet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-30 20:22
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Lägg alla program i mappen "Program" som finns i rooten på hårddisken. Dvs, den "Program"-mapp som du ser om du dubbelklickar på Hårddisken.
Om du har lagt alla program i hemmappen's "Program" så kan jag tänka mig att det är det som orsakar uppdateringsproblemet.

Nu fungerar det!

Jag flyttade programmen till mappen Applications i rooten på hårddisken.

Tack till er alla som försökt hjälpa mig!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 20:51
Ursprungligen av Nethead:

Nu fungerar det!

Jag flyttade programmen till mappen Applications i rooten på hårddisken.

Tack till er alla som försökt hjälpa mig!

Låt alltid programmen ligga kvar på de platserna de installerats på. Döp inte om dem eller lägg dem i undermappar. Mac OS X är inte så förlåtande som tidigare versioner av Mac OS var.

Om du tex flyttar program som sedan uppdateras av en systemuppdatering kommer bara de nya utbytta filerna att läggas på platsen som programmet ska ligga på. Dvs, programmen blir inte uppdaterade ordentligt samtidigt som du kommer ha svårt att få ned uppdateringen igen om du flyttar tillbaka programmen. Men det är ett annat problem och lösning.

1
Bevaka tråden