Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att dra ur en fw sladd när datorn är igång?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hörde nu idag av vår it tekniker att man inte ska dra ur en Firewire sladd ur datorn när datorn är igång, detta kan göra så att porten går sönder, han snackar om att com porten kan gå sönder.

Är detta sant?

Jag har då aldrig hört detta förut men han påstår att experter sagt detta, hmm så jag blev lite osäker.

Det jag vet är att man inte ska dra ur sladden när tex en disk är mountad - alltså man måste mata ut den plus låta den gå ner i varv innan man drar ur den.

Någon som är expert på detta här?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-30 11:28

Han har fel. Det är ingen som helst fara att dra ut en firewiresladd medans datorn är gång.
Likadant är det med nätverkssladdar, usb-sladdar, laddare/whatever.

Nu är det inte många datorer idag som fortfarande har com-portar, men på de som har, så påverkas ej com-porten av att man kopplar in/ut en annan port.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-30 11:31
Citat:

FireWire is a cross-platform implementation of the high-speed serial data bus -- defined by the IEEE 1394-1995, IEEE 1394a-2000, and IEEE 1394b standards -- that can move large amounts of data between computers and peripheral devices. It features simplified cabling, hot swapping, and transfer speeds of up to 800 megabits per second (on machines that support 1394b).

Från Apples infosida om Firewire.

Hot swapping, som det står om här ovan, är just att man kan dra ur och sätta in firewire-enheter under drift.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-30 11:49

Jo, det har hänt på flera (äldre ?) Macar att firewireporten stekts, FRAMFÖRALLT om enheten inte har extern nätadapter. Finns/fanns hur mycket info som helst om detta på nätet, speciellt gällande P-Books.

Enligt teknikern så har han pratat med ett serviceställe ang. en dv bandspelare som säger att detta INTE är bra att dra ut en fw sladd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-30 12:02

Personligen ser jag inte varför det skulle vara mindre "skadligt" att dra USB 2.0 sladdar...^

(Poängen med Hotplug är ju dessutom just att man ska kunna dra ut o sätta i enheter utan o behöva starta om o stänga ner maskinen)

Ursprungligen av ez0r4y:

Personligen ser jag inte varför det skulle vara mindre "skadligt" att dra USB 2.0 sladdar...^

USB har ganska fisig strömförsörjning, max 5V/500mA och är ganska harmlös. Firewire levererar 12 V/1,25A och kan utan större problem steka styrkretsen ifall något går fel.

Men: Det finns inga som helst möjligheter för en hel och fungerande firewirekabel att ge den sortens överslag - det måste till ett fysiskt fel för att det ska kunna hända. Vanligaste orsakerna, som jag förstått det, verkar vara kvaddad skyddsplåt i honkontakten (kombinerat med en oaktsam användare som vänder hankontakten fel - zap!), kortslutning i den anslutna firewireprylen eller dåliga kablar med sönderskavd isolering. Kan med andra ord bli dyrt att köpa billiga firewiresladdar...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-30 15:07
Ursprungligen av Samuel K:

USB har ganska fisig strömförsörjning, max 5V/500mA och är ganska harmlös. Firewire levererar 12 V/1,25A och kan utan större problem steka styrkretsen ifall något går fel.

Men: Det finns inga som helst möjligheter för en hel och fungerande firewirekabel att ge den sortens överslag - det måste till ett fysiskt fel för att det ska kunna hända. Vanligaste orsakerna, som jag förstått det, verkar vara kvaddad skyddsplåt i honkontakten (kombinerat med en oaktsam användare som vänder hankontakten fel - zap!), kortslutning i den anslutna firewireprylen eller dåliga kablar med sönderskavd isolering. Kan med andra ord bli dyrt att köpa billiga firewiresladdar...

...dessutom glömde Apple själva på äldre modeller någon slags "bygel" som skulle förhindra stekning...

http://www.a-no-ne.com/music/mh/fried_fw/

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-05-30 15:41

Gillar din avatar Samuel K!

Ursprungligen av DaPhox:

...dessutom glömde Apple själva på äldre modeller någon slags "bygel" som skulle förhindra stekning...

http://www.a-no-ne.com/music/mh/fried_fw/

Intressant! När jag tänker efter så förklarar ju det ganska bra varför de flesta jag känner som fått stekta firewireportar haft gamla G4:or...

Ursprungligen av Halldor:

Gillar din avatar Samuel K!

Haha, tackar! Kombinationen citropat + macare verkar rätt vanlig, men macare har ju alltid varit ett släkte med god smak...

Min XM (iofs en taskig bild): http://www.99mac.se/forum/minmac.php?do=view&id=702

Jag har aldrig varit med om detta problem men blev osäker när han sa detta.

Man kan dra ut sladden när datorn är igång. Handlar det om en disk som är ansluten via FW så ska man "unmounta" den innan sladdurdragning. Det är viktigt.

På en iPod består ett moment i installation av ny programvara att man drar ut och kopplar in FW-sladden på nytt. Om det skulle vara minsta fara förr FW-portens hälsa så skulle väl Apple knappast ha konstruerat installationen på det sättet?

/m

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-05-31 08:40
Ursprungligen av Nurell:

Man kan dra ut sladden när datorn är igång. Handlar det om en disk som är ansluten via FW så ska man "unmounta" den innan sladdurdragning. Det är viktigt.

Jag unmountar alltid min externa disk innan jag drar ur den ur mac:en, men när jag har haft den i en PC..- Hur unmountar man den där (jag har bara dragit ur den)??

Jag menade inte att det är farligt för FW-porten i mitt inlägg. Däremot är det jävligt farligt för innehållet på den externa disken.

Ursprungligen av Nurell:

Jag menade inte att det är farligt för FW-porten i mitt inlägg. Däremot är det jävligt farligt för innehållet på den externa disken.

Var inte det solklart

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-30 13:10

Själv har jag blåst en krets i fw-ingången till en dvcamkamera, som var
firewirekopplad till en G5:a.
Båda var igång.

Beware!

/Yankee

Jo man kan tycka detta.

Men kan det tänkas vara ett problem för en dv bandspelare att man drar ut en fw sladd när den är igång?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-31 10:36
Ursprungligen av draags:

Jo man kan tycka detta.

Men kan det tänkas vara ett problem för en dv bandspelare att man drar ut en fw sladd när den är igång?

Den tappar kontakten..det är allt
Otroligt tramsig IT-tekniker du har. Dags att byta ut honom?

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-05-31 10:11

Jag har vid ett antal tillfällen sett att det hoppat ström mellan FW porten och sladdens hane... Dock har aldrig nåt gått sönder pga av det.

1
Bevaka tråden