- iBjorn
- Medlem ●
- Gällivare
Kör OS 10.2.1 på gamla iBook 300 med 160Meg minne och Fujitsi 30 gig hårddisk. Uppsättningen tycker jag funkar bra och faktiskt hyfsat snabbt, men det är kroniskt instabilt, med applikationer som kraschar lite slumpmässigt. Mest stabilitetsprobelm har det varit med webläsare, krasherna i sin tur har skapat skrivfel på hårddisk(eller om det är skrivfel som skapar krasherna).
OS 8.6 , OS9 och Public beta av OS X, gick stabilt.
Allt före 10.1.4 var helt obrukbart
10.1.4 gick hyfsat med någon applikation som krashade då och då.
10.1.5 blev lite sämre
10.2 och 10.2.1 fortsatt sämre, börjar närma sig obrukbart igen.
Har tidigare misstänkt hårddisken, men har gjort ny partion och formatering, det hjälper inte. Börjar nu misstänka om det är hårdvarufel på minnet, någon som har någon idé eller kan hjälpa mig vidare? Kan det bli dessa typer av fel om det är minnet som bråkar, hur kan man kolla om det är minnet?
Förutom att köra fsck -y och prebind så kan det också vara värt att kolla hur fragmenterad hårddisken är med antingen Diskwarrior, Norton eller dylikt. Kör också Disk utility och kolla rättigheterna på hårddisken
Jag hade problem med några program och laddade ner "Jaguar cache cleaner" som rättade en hel del problem.
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=16494&db=mac
Det bästa är uteslutningsmetoden när det gäller minnet.
Testa att ta ut alla kapslar utom en. Jobba ett tag. Uppstår problemen, byt ut kapseln och se om de kvarstår.
Fortsätt tills du gått igenom alla kapslarna. Nu borde en av dem ha orsakat problem och det är nog så att den är trasig. Köp en ny isf.
Uppstår problemen i alla fall så är det något annat än minnet...
Problemen finns även med helt nyinstallerat system på nyformaterad hårddisk(hade t.o.m krasher på installeraren som körs från CD). fsck -y och discwarrior hjälper helt klart, men problemen kommer tillbaka efter ett kort tag. Det där med rättigheter för disken har jag inte kollat, kan du utveckla det eller länka till något där det beskrivs.
Jag ska nog prova cace cleaner ikväll för att se om det kan hjälpa.
Dm du öppnar Disk utility (first aid) under verktyg i OS X så skall du välj kanppen till vänster som jag tror det borde stå någonting i stil med "Kolla rättigheter" (använder ett engelskt system så du får ursäkta om det inte är rätt benämning på det).
Men, om det är som du säger att du även har problem från cd tyder det mer på hårdvara. Testa som omnämnt i tidigare tråd ram chipen, om du redan har formatera om hårdisken kan det löna sig att köra en reset på moderkortet men börja med att zappa pramet.
[ 16 Oktober 2002, 15:25: Meddelandet ändrat av: Tobias ]
quote:Skapades ursprungligen av: Tobias:
om du redan har formatera om hårdisken kan det löna sig att köra en reset på moderkortet men börja med att zappa pramet.
HUR gör man det, alltså reseta moderkortet???
Kraschloggarna för programmen som finns via systemprofiler visar nästan alla samma kod:
Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
Codes: KERN_PROTECTION_FAILURE (0x0002) at 0x0000000b
Säger det något intressant?
Finns det några andra kraschloggar som man kommer åt via findern?
Beroende på modell brukar det på själva moderkortet finnas en liten knapp man kan trycka in. På de flesta modellerna G3, G4 och Quicksilver sitter den precis i närheten av batteriet. Det är en liten grå rund knapp som sitter lätt uphöjd på en fyrkant.
Beroende på modell brukar det på själva moderkortet finnas en liten knapp man kan trycka in. På de flesta modellerna G3, G4 och Quicksilver sitter den precis i närheten av batteriet. Det är en liten grå rund knapp som sitter lätt uphöjd på en fyrkant.
Exakt vad gör den? Reset, till vad?
Till iBjorn: Gör du grundformattering ? Det är viktigt att göra så, du kan eventuellt få felmeddelande att det inte går grundformattera eller att hårddisken har badblocks. Då är det hårdvarufel på hårddisken och du måste köpa ny hårddisk. Sedan är det också annat problem som också ska tänka på. Fungerar grundformattering utan problem och ändå efter några dagar får problem med system o program. Då har hårddisken "minnesproblem", dvs HD tappar data med tiden !
Det bästa är att du skaffar en till hårddisk. Bra som backup och dels underlättar eventuellt felsökning.
Brukar användas när nya pci kort installeras om det inte upptäcks. Har också använt när hårdvaran bråkar.
Kom ihåg att bara tryck in det en gång och inte en massa tryckande eftersom det kan skapa mer problem än det löser.
kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/51/wa/viewDocument?sherlock=ON&extKCID=95037
Brukar användas när nya pci kort installeras om det inte upptäcks. Har också använt när hårdvaran bråkar.
Kom ihåg att bara tryck in det en gång och inte en massa tryckande eftersom det kan skapa mer problem än det löser.
kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/51/wa/viewDocument?sherlock=ON&extKCID=95037
Kan det vara min grej? Kolla här
Att göra en reset av moderkortet innebär att man startar om ett litet chip, PMU (Power Management Unit), som sitter på moderkortet. Det är en egen liten dator med hårdvara och mjukvara. Som namnet antyder har det med strömtillförsel att göra. Det kontrollerar belysning av bildkärm (på iBook och PowerBook), vila, att inte modem och andra portar går ner i vila om det finns aktivitet på dem, mm.
Om det blir något fel med PMU-chipet (det kan hänga sig, precis som själva datorn), får man ström-relaterade problem: datorn går inte att starta eller väcka från vila, tex.
Omstart av PMU-chipet på en stationär G4 sker genom att man först kollar att batteriet på moderkortet är ok, dvs lämnar en spänning på mellan 3,3 och 3,7 V. Batteriet bytes om så inte är fallet. Sen koppplar man bort strömsladden från G4:an och trycker EN gång på den lilla knappen vid batteriet. Endast en gång, inte hålla ner den eller nåt sånt, bara en snabb tryckning. Vänta därefter 10 sekunder, plugga i strömkabeln igen och starta datorn.
Denna info och lite till finns på Apple Knowledge Base, artikel nr 95037.
quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Till iBjorn: Gör du grundformattering?
Kan inte göra riktig grundformatering, kryssrutan är gråad. Men hårddisken har aldrig uppvisat badblocks, den är inte heller ens 1 år gammal. Jag sitter som sagt var med en iBook, det är inte så lätt att bara kastbyta HD eller slänga en extra
Kan det verkligen vara HD:n som bråkar när installeraren kraschar som körs från CD:n?
Inget som vet vad felkoden:
"Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
"
står för?
Det var en inkompatibel minneskrets, bytte minneskrets förra veckan och efter det rullar det klockrent. Fasen, t.o.m OS9 rullar kanonstabilt nu (jag som trodde att 3-4 krascher om dagen a´la Win98 var normalstabilt system i OS9).
Jag misstänker lite smått minnet på min burk också...
Findern startar ofta om sig själv, uppsorteringen i bokstavsordning är bristfällig (den lämnar massor av rutor blanka mellan mapparna) ... vissa program hänger sig alltför ofta ...
Borde vara kanon billigt att köpa RAM-tester så man kunde kolla av lätt
Orkar verkligen inte dra ur ett minne i taget och provköra burken någon dag och känna efter om de verkar bugga mindre och så... tror inte jag klarar det :/
code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">"Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
"</pre>
Kan inte tyda hela meddelandet. Men EXC_BAD_ACCESS tyder på att man försöker läsa en minnesadress som inte är valid, inte existerar. Som C-programmerare får man t.ex det här felet om man försöker kopiera en tom sträng in till en variabel via strcpy() eller gör något där man försöker ställa en pekare till minne som inte är allokerat.. Skulle nog också börja att gå igenom minnesmodulerna på maskinen.
Jag har precis samma problem på min PB.
Skulle ni som har provat att byta minneskapslar förklara hur ni har gjort? Menar ni att man ska ta av klossarna på ramminnet och testa dom var för sig tills man hittar den felande? Låter lite riskabelt.
quote:Skapades ursprungligen av: daniellindskog:
Jag har precis samma problem på min PB.
Skulle ni som har provat att byta minneskapslar förklara hur ni har gjort? Menar ni att man ska ta av klossarna på ramminnet och testa dom var för sig tills man hittar den felande? Låter lite riskabelt.
Hehe, nej då. Om du har flera minnesmoduler så prova dom var för sig i datorn. Har du bara en? Ja då är den kanske sönder.
Med minneskapsel menar dom kort och gott minnesmodul. Alltså ett helt minneskort.
Hoppas språkförbistringen är utredd
quote:Skapades ursprungligen av: Ulf H:
code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">"Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
"</pre>
Kan inte tyda hela meddelandet. Men EXC_BAD_ACCESS tyder på att man försöker läsa en minnesadress som inte är valid, inte existerar. Som C-programmerare får man t.ex det här felet om man försöker kopiera en tom sträng in till en variabel via strcpy() eller gör något där man försöker ställa en pekare till minne som inte är allokerat.. Skulle nog också börja att gå igenom minnesmodulerna på maskinen.
Tur att jag hittade den här tråden, hade exakt samma problem, fick samma error i crashlogen på många olika program, inkl. Findern. Trodde OS X var bara skräp!
Det var en av mina Kingston 512 RAM moduler som spökade, bytte den mot en 256 jag hade låg och nu krashar inte datorn alls längre.