Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

root-lösenord?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

vad är det för lösenord för su i 10.1.1?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-21 15:27

inte satt något.. Samma som alltid varit, du måste själv ställa in det!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-21 21:28

Man kan ändra (aktivera) root lösen genom att boota från mosx install cd men det lättaste är:

•dra igång /Applications/Utilities/NetInfo Manager.app

• klicka på låset för att låsa upp...

• meny "Domain:Security" och aktivera root kontot.

Done!

• Medlem
  • 2001-12-22 09:26

Ännu enklare: öppna terminalen och skriv

sudo passwd root

och följ instruktionerna, typ.

Citat:

Skapades ursprungligen av: tott:
Ännu enklare: öppna terminalen och skriv

sudo passwd root

och följ instruktionerna, typ.

Man tackar!

Ska testa det imorgon

/CJE, som vaknade mitt i natten och kunde inte undvika att kolla lite på webben

PS. Märkligt att man är Administrator och inte Root-användare om man är ENSAM användare.. det är märkligt... finns säkert nån bra förklaring till det iofs...

Märkligt ang OS X del #2: Det finns inget backup-program för Mac OS X - ännu!

Då menar jag ett RIKTIGT program som klarar "alla media", dvs även DAT och andra typer av bandstationer, t.ex. DLT osv..

Come on Dantz! Port on!

Det tycker jag bara är bra. Det är ju skillnad i rättigheterna. Som Administrator har du tillgång till /Applications och till /Library-mapparna också men inte till systemmappen, vilken gör att risken för att ställa till något är mycket mindre.

Som root har du tillgång till allt, vilket också höjer risken för olyckor.

Jag tror att många nya OS X-användare inte har insett hur kraftfull root-läget är och att man i de flesta fall klarar sig på admin-rättigheter.

Det finns alltså 4 olika behörighetsnivåer..

1) Root - total behörighet
2) Admin - nästan som root
3) User - endast user-mappen
4) Guest - ingen rättighet

Standard-installation av OS X "klient" och en enda användare innebär Admin-konto.

Har jag fattat det rätt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-24 11:17
Citat:

Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Det finns alltså 4 olika behörighetsnivåer..

1) Root - total behörighet
2) Admin - nästan som root
3) User - endast user-mappen
4) Guest - ingen rättighet

Standard-installation av OS X "klient" och en enda användare innebär Admin-konto.

Har jag fattat det rätt?

Japp, och ärligt talat så förstår jag mig inte på folk som sitter och kör allt som root. Det är strörre chans att man pajar nåt än att man stöter på nåt man inte kan fixa med ett lätt litet sudo i terminalen.

/glemme

Precis... det är ju bara dumt att köra som root. En typisk sån där grej som nybörjare gör innan de lärt sig, och det kan sluta rätt illa (rättelse: det brukar förr eller senare sluta rätt illa). Skulle det vara som Carl-Johan tänkte sig, skulle man exempelvis kunna gå in och radera sbin-katalogen utan minsta förvarning. Eller ännu värre: någon utomstående skulle kunna sätta sig vid datorn och göra det. Av den anledningen kör inte ens den mest luttrade Unix-admin som root annat än när de verkligen måste...

1
Bevaka tråden