Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktarna i PowerMac Digital Audio

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-31 10:46

Jag har nyligen inhandlat en G4 Digital Audio. Sedan uppgraderat den med Sonnet 1.2GHz och ATI 9800Pro. Nu är frågan vilken fläkt som låter mest, och som jag borde byta ut? CPU, Grafikkortet, Chassi, PSU?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-31 11:34

Jag tycker att du skall byta ut samtliga originalfläktar. Börja med chassifläkten och PSU-fläkten. Lyssna sedan på grafikkortsfläkten och CPU-fläkten. Jag har bytt mina fläktar i min DA enligt följande:
Chassifläkten har jag bytt mot en 120 mm Enermax med variabel hastighet.
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e503826&ReferId=3

PSU-fläkten har jag bytt mot en Everflow 80 mm. Även den från Inwarehouse. Men det går minst lika bra med en Papst 80 mm.
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e547006&ReferId=3

Grafikkortsfläkten blev jag av med när jag bytte till ett Geforce4 MX-kort.
Eventuellt så passar den här kylanordningen till ditt grafikkort:
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e802227&ReferId=3

CPU-fläkt beställde jag en ny igår. Det blir en ADDA-fläkt från Inwarehouse som passar bra till min G4 733 MHz. http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e756291&ReferId=3
Du får själv mäta hur stor din CPU-fläkt är och leta fram någon tystare variant hos någon lämplig leverantör.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-31 12:18
Ursprungligen av Macus:

Jag tycker att du skall byta ut samtliga originalfläktar. Börja med chassifläkten och PSU-fläkten. Lyssna sedan på grafikkortsfläkten och CPU-fläkten. Jag har bytt mina fläktar i min DA enligt följande:
Chassifläkten har jag bytt mot en 120 mm Enermax med variabel hastighet.
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e503826&ReferId=3

PSU-fläkten har jag bytt mot en Everflow 80 mm. Även den från Inwarehouse. Men det går minst lika bra med en Papst 80 mm.
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e547006&ReferId=3

Grafikkortsfläkten blev jag av med när jag bytte till ett Geforce4 MX-kort.
Eventuellt så passar den här kylanordningen till ditt grafikkort:
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e802227&ReferId=3

CPU-fläkt beställde jag en ny igår. Det blir en ADDA-fläkt från Inwarehouse som passar bra till min G4 733 MHz. http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e756291&ReferId=3
Du får själv mäta hur stor din CPU-fläkt är och leta fram någon tystare variant hos någon lämplig leverantör.

Tack för kanontips! Varför valde du Enermax istället för Papst till Chassifläkt? Var det pillrigt eller svårt att byta PSU-fläkten? Jag har läst en del om det. Till CPUn funderar jag på en Arctic Cooler.
Det är ju inte bara ljudnivån som vinner på nya fläktar! Jag ser det som en naturlig del av underhållet.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-04 14:45
Ursprungligen av Macus:

Jag tycker att du skall byta ut samtliga originalfläktar. Börja med chassifläkten och PSU-fläkten. Lyssna sedan på grafikkortsfläkten och CPU-fläkten. Jag har bytt mina fläktar i min DA enligt följande:
Chassifläkten har jag bytt mot en 120 mm Enermax med variabel hastighet.
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e503826&ReferId=3

PSU-fläkten har jag bytt mot en Everflow 80 mm. Även den från Inwarehouse. Men det går minst lika bra med en Papst 80 mm.
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e547006&ReferId=3

Grafikkortsfläkten blev jag av med när jag bytte till ett Geforce4 MX-kort.
Eventuellt så passar den här kylanordningen till ditt grafikkort:
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e802227&ReferId=3

CPU-fläkt beställde jag en ny igår. Det blir en ADDA-fläkt från Inwarehouse som passar bra till min G4 733 MHz. http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e756291&ReferId=3
Du får själv mäta hur stor din CPU-fläkt är och leta fram någon tystare variant hos någon lämplig leverantör.

Skulle idag byta PSU-fläkten. PROBLEM!! Papst-fläkten har 3 pinnar (vit, blå, och röd ledningar). Min gamla fläkt har 2 pinnar. Hur många pinnar har Everflow?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-04 18:49
Ursprungligen av BoP:

Skulle idag byta PSU-fläkten. PROBLEM!! Papst-fläkten har 3 pinnar (vit, blå, och röd ledningar). Min gamla fläkt har 2 pinnar. Hur många pinnar har Everflow?

Svarar på min egen fråga, kan alltid hjälpa någon !

Jag skaffade en 3 pin till 4 pin adapter, och anslöt fläkten till strömkabeln för hårddisk. Nu har jag alltså 1 st Vantec chassifläkt, och 1 st Papst PSU-fläkt. Om jag kan lita på "Temperature Monitor", så har temperaturen gått ner från 38° till 32-33°C.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-31 12:43

Jag hade tidigare en Sawtooth och den förre ägaren hade bytt till en Enermax i den.
Fördelen med Enermax är att den tar ström från ett av 12V-kontakterna d v s samma som du använder till hårddiskarna och CD:n. Då slipper du besväret med att koppla ihop en 3-pins kontakt med en 2-pins. Den är dessutom variabel, vilket innebär att du kan skruva ner varvtalet till det lägsta.

PSU-fläkten var inte så svår att byta. Det viktiga är att man ser till att "tömma" PSU:n på all laddning innan man sätter igång. Och att man inte vidrör några delar typ kondensatorer inuti. Det kan i så fall vara det sista du gör i detta livet.
Koppla ur nätkontakten på datorn och tryck ett par gånger på startknappen. Vänta någon timmer eller tills nästa dag innan du börjar skruva.

Det sitter tre insexskruvar på baksidan av datorn och en stjärnskruv på insidan som håller PSU:n på plats. Lossa samtliga skruvar och kablar. För att få ut PSU:n ur lådan så måste du dra ut CD-paketet och flytta på chassifläkten. Mitt förslag är därför att du tar ut chassifläkten först och sedan PSU:n, byter fläkten i PSU:n och monterar tillbaka den. Sist monterar du den nya chassifläkten och skruvar tillbaks CD-paketet.

För att skruva isär PSU:n så är det ett antal skruvar man måste lossa. Man är även tvungen att klippa av ett buntband som håller kablarna på plats. Sen drar man isär det yttre höljet och själva nätdelen. Klipp bort gallret bakom fläkten med en hovtång eller avbitartång. Gallret behövs inte eftersom det finns ett petskydd på själva lådan.

Ovanför fläkten så sitter det ett avlångt kretskort fastsatt med två skruvar. Lossa det och för det lite bakåt. Lossa skruvarna som håller fläkten och kabelanslutningen. Håll reda på åt vilket håll kontakten satt, så att du sätter den nya sladden åt rätt håll. D v s så att röd sladd och svart sladd sitter på samma pin som innan. Den gula hamnar vid sidan om. Det gör inget. Den används inte här.

Fläkten drar du uppåt och se till att den nya hamnar åt samma håll d v s med etiketten utåt. Skruva fast fläkten.

Skruva dit det avlånga kretskortet, montera ihop PSU:n och montera eventuellt ett nytt buntband där det gamla satt.

Montera tillbaka PSU:n i lådan. Därefter den nya chassifläkten och sist CD-paketet.

Testa att starta datorn och kontrollera att samtliga fläktar snurrar samt blåser luften åt rätt håll. Chassifläkten skall blåsa luft in i datorn, emedan PSU-fläkten skall blåsa ut luft från nätdelen.

Lycka till!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-01 08:59

>>Bop
Här har du en grafikkylning som antagligen passar till ditt grafikkort:
http://www.mycom.se/produkt/arctic_cooling_ati_silencer_1_9500_9800_41916.html

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-02 22:00
Ursprungligen av Macus:

>>Bop
Här har du en grafikkylning som antagligen passar till ditt grafikkort:
http://www.mycom.se/produkt/arctic_cooling_ati_silencer_1_9500_9800_41916.html

Tack! Har idag köpt en Vantec 120mm chassifläkt, Stealth "Power in Silence"

http://www.vantecusa.com/product-cooling.html#

funderade på "Thermoflow"-modellen, men det blev "Stealth".

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-04 19:23

Du behöver, som jag har sagt tidigare, bara ansluta plus och minus vilket borde vara röd och vit ledning.

Om du ansluter PSU-fläkten till 12 V så snurrar den nog onödigt snabbt. Men å andra sidan så är ju Papst-fläkten extremt tyst och en sänkning av temperaturen är väl aldrig fel.

Möjligtvis så kan det finnas en större risk för en rejäl kortslutning ifall man drar in kablar till nätdelen utifrån. Det är nog inte att rekommendera ifall man vill följa elsäkerhetsbestämmelserna.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-04 20:35
Ursprungligen av Macus:

Du behöver, som jag har sagt tidigare, bara ansluta plus och minus vilket borde vara röd och vit ledning.

Om du ansluter PSU-fläkten till 12 V så snurrar den nog onödigt snabbt. Men å andra sidan så är ju Papst-fläkten extremt tyst och en sänkning av temperaturen är väl aldrig fel.

Möjligtvis så kan det finnas en större risk för en rejäl kortslutning ifall man drar in kablar till nätdelen utifrån. Det är nog inte att rekommendera ifall man vill följa elsäkerhetsbestämmelserna.

Nu är jag uppe och rullar!
Papst-fläkten hade tre pinnar, och kontakten, som gamla fläkten var ansluten till, i nätdelen hade två pinnar. Det var inte mycket att välja mellan? Jag vill inte rätt gärna lämna tillbaka fläkten! Dessutom hävdade killen i affären att tre pinnar var standard. Kanske skillnad mellan Mac och PC?

Ingen kortslutning ännu så länge

Är det olika spänning inuti nätdelen, och utanför?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-04 21:25

Inuti nätdelen finns det HÖGSPÄNNING d v s 230 V som nätdelen transformerar ner till 28 V, 12 V, 5 V och 3,3 V. Det farliga är inte om det råkar bli 5 V eller 12 V till fläkten. Det farliga är om det skulle råka bli en kortslutning mellan 230 V och något utanför nätdelen exempelvis chassit, som du i värsta fall håller i med ena handen. Därför så bör man inte, och inte heller får man, dra in egna kablar in i nätdelen.

Jag har inte mätt vad kontakten som man ansluter fläkten till ger för spänning. Kanske är det 12 V, kanske är det 5 V. Det har inte så stor betydelse annat än för varvtalet på fläkten.

Som jag har sagt tidigare så är 3 pinnar standard på PC. På Macen används två pinnar. Men det har inte så stor betydelse. Det går nämligen hur bra som helst att ansluta en honkontakt med tre hylsor på en hankontakt med två pinnar. Det viktiga är bara att det är rätt pinne i rätt hylsa. En av hylsorna får ingen pinne, nämligen den med blå ledning (kan ibland vara gul).

Röd anger vanligtvis plus, vit eller svart brukar ange minus. Plus och minus skall anslutas.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-04 23:26
Ursprungligen av Macus:

Inuti nätdelen finns det HÖGSPÄNNING d v s 230 V som nätdelen transformerar ner till 28 V, 12 V, 5 V och 3,3 V. Det farliga är inte om det råkar bli 5 V eller 12 V till fläkten. Det farliga är om det skulle råka bli en kortslutning mellan 230 V och något utanför nätdelen exempelvis chassit, som du i värsta fall håller i med ena handen. Därför så bör man inte, och inte heller får man, dra in egna kablar in i nätdelen.

Jag har inte mätt vad kontakten som man ansluter fläkten till ger för spänning. Kanske är det 12 V, kanske är det 5 V. Det har inte så stor betydelse annat än för varvtalet på fläkten.

Som jag har sagt tidigare så är 3 pinnar standard på PC. På Macen används två pinnar. Men det har inte så stor betydelse. Det går nämligen hur bra som helst att ansluta en honkontakt med tre hylsor på en hankontakt med två pinnar. Det viktiga är bara att det är rätt pinne i rätt hylsa. En av hylsorna får ingen pinne, nämligen den med blå ledning (kan ibland vara gul).

Röd anger vanligtvis plus, vit eller svart brukar ange minus. Plus och minus skall anslutas.

Ska ändra det imorgon!! Märkligt att killen i affären sa till mig att jag kunde ansluta fläkten utanför lådan.

Återigen, tack för supporten!!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-05 11:13
Ursprungligen av BoP:

Ska ändra det imorgon!! Märkligt att killen i affären sa till mig att jag kunde ansluta fläkten utanför lådan.

Återigen, tack för supporten!!

Gick inte att ändra!

På fläkten är det blå och röd sladd som har förärats en pin vardera. Vit är utan pin. Det hade inte varit några problem, om VIT hade varit utan sladd. Som det är nu finns det inget utrymme att ansluta till kontakten. Sedan är det ju också så att jag hämtar ju kraft till fläkten utifrån och inte inifrån powersupplyenheten. Om jag inte får göra så, då får jag antingen hitta en fläkt med två pin, eller be någon elektriker byta kontakt på fläkten.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-05 12:10

Hmm. Tänk om det är röd och blå som är plus och minus. Då skulle det gå.
Testa om fläkten snurrar om du ansluter röd och blå till ett 5 V batteri.
i så fall så borde det fungera trots allt.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-05 12:20
Ursprungligen av Macus:

Hmm. Tänk om det är röd och blå som är plus och minus. Då skulle det gå.
Testa om fläkten snurrar om du ansluter röd och blå till ett 5 V batteri.
i så fall så borde det fungera trots allt.

Är inte rött alltid plus? Vit, låter logiskt sett som regulator? Det bästa hade varit en fläkt utan sensor, jag kan ju ändå inte använda sensorn. Hur är det med G5orna? De har det systemet? Det är synnerligen intressant att vara inne och "påta" i burken. Det är väldigt dumt att det inte är lite mer utrymme runt connectorn, då had jag inte haft minsta problem! Jag börjar fråga mig varför inte Mac har temperatursensor? Jag kan inte se någon nackdel, och det ser ut att vara standard på PC.

Jag hör av mig!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-08 05:55
Ursprungligen av BoP:

Är inte rött alltid plus? Vit, låter logiskt sett som regulator? Det bästa hade varit en fläkt utan sensor, jag kan ju ändå inte använda sensorn. Hur är det med G5orna? De har det systemet? Det är synnerligen intressant att vara inne och "påta" i burken. Det är väldigt dumt att det inte är lite mer utrymme runt connectorn, då had jag inte haft minsta problem! Jag börjar fråga mig varför inte Mac har temperatursensor? Jag kan inte se någon nackdel, och det ser ut att vara standard på PC.

Jag hör av mig!

Pluskabeln är alltid röd. Minuskabeln är vit eller svart.

Den s k RPM-kabeln, som har med varvtalsregleringen att göra i en PC, är vanligtvis blå.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-08 11:37
Ursprungligen av Macus:

Pluskabeln är alltid röd. Minuskabeln är vit eller svart.

Den s k RPM-kabeln, som har med varvtalsregleringen att göra i en PC, är vanligtvis blå.

Minuskabeln kunde vara blå också

Efter att ha läst om ytterligare någon som bytt fläkt, och som också hade visa "kontaktproblem", visade sig att jag genom att stoppa in t ex en nål i hålen på "sockerbiten", kunde ta loss densamma. Jag tog därför loss kablarna från 2 pin kontakten på min gamla fläkt, tog loss 3 pin kontakten från min nya fläkt, och switchade. Nu fungerar allt som en vals. Temperaturen är perfekt, och datorn rätt så tyst. Nu ska jag byta ATI9800Pro-fläkten också. Vantek Stealth (chassi-fläkten), har inte fått några direkt lysande recensioner vad anbelanger att trycka in mycket luft, men som det är nu, så räcker det för mig. Även utan fläktbyte, är jag säker på att den här genomgången var utmärkt för datorn, wow!! så mycket damm!! Luftintaget för chassi-fläkten var i stort blockerad av en damm- matta! Får se om jag klipper bort gallret?

Jag kan rekommendera Papst 80mm PSU-fläkt!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-08 05:52

Nu har jag bytt CPU-fläkten i min PM G4 DA till en ADDA 60 mm.

Det var ingen bra lösning kan jag konstatera. Ljudnivån är faktiskt högre nu än tidigare. ADDA-fläkten snurrar med ett konstant varvtal och låter faktiskt mer än originalfläkten.

Originalfläkten är av märket MINEBEA och har vad jag tror är en temperaturgivare integrerad på själva fläkten. Jag skall testa att montera in den igen och sedan höja varvtalet lite på min Enermax chassifläkt för att se om det sänker temperaturen i lådan och därmed farten på CPU-fläkten.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-08 12:44

Jag gjorde likadant när jag bytte kontakten på CPU-fläkten. Lite pilligt, men det går.

Efter det så är jag säker på att RPM-ledningen är blå.
Men den kan ibland vara gul också.

PS. Papst 80 mm hade jag i nätdelen i min Sawtooth. Den hörs knappt med sina 12 decibel.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-08 13:02
Ursprungligen av Macus:

Jag gjorde likadant när jag bytte kontakten på CPU-fläkten. Lite pilligt, men det går.

Efter det så är jag säker på att RPM-ledningen är blå.
Men den kan ibland vara gul också.

PS. Papst 80 mm hade jag i nätdelen i min Sawtooth. Den hörs knappt med sina 12 decibel.

Ffg i mitt liv önskade jag att jag var en spindel (många armar!). Den kan vara vit också. Har du någon erfarenhet av Papst som chassi-fläkt?

Byte av kontakten blev till slut den enda möjliga lösningen! Jag kunde inte hitta någon som säljer 2 pin. Kanske får vi se 3 pin som standard även på Mac efter 2007?

1
Bevaka tråden