Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta värden och automatiskt beräkna i Excel

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-01 09:29

Hej, mitt företag skriver sina arbetsscheman i Excel, varje A4 man får ut rymmer sju veckor och 25 anställdas arbetstider och det fungerar faktiskt väldigt effektivt. Jag skulle däremot vilja hjälpa dom lite på traven, just nu så har vi 22 olika betäckningar på de olika arbetstiderna, tex f7 som innebär förmiddag med slut klockan 19:00, det passet är 10 timmar långt. Osv osv.

Det jag vill göra är att lära Excel samtliga koder (f7=10, d3=7 osv osv) så att man får ut medelantalet timmar/vecka.
På Y-axeln ligger de anställdas namn och på X-axeln ligger de betäckningar som symboliserar deras arbetstider för den dagen. Jag vet inte om det förbättrar något då man verkar beräkna det mesta vertikalt i Excel.

Mycket tacksam för hjälp! (Om det skulle fungera så kanske det blir en löneökning

Just nu måste föreståndaren räkna ihop alla timmar för hand utifrån 22 betäckningar som man inte alltid kommer ihåg i samband med veckor som aldrig är uppbyggda på samma sätt, med andra ord så tar det måååånga timmar att gå igenom tex 14 veckors scheman... och att sedan göra en ändring är inte roligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 10:39
Ursprungligen av Zaphod:

Hej, mitt företag skriver sina arbetsscheman i Excel, varje A4 man får ut rymmer sju veckor och 25 anställdas arbetstider och det fungerar faktiskt väldigt effektivt. Jag skulle däremot vilja hjälpa dom lite på traven, just nu så har vi 22 olika betäckningar på de olika arbetstiderna, tex f7 som innebär förmiddag med slut klockan 19:00, det passet är 10 timmar långt. Osv osv.

Det jag vill göra är att lära Excel samtliga koder (f7=10, d3=7 osv osv) så att man får ut medelantalet timmar/vecka.
På Y-axeln ligger de anställdas namn och på X-axeln ligger de betäckningar som symboliserar deras arbetstider för den dagen. Jag vet inte om det förbättrar något då man verkar beräkna det mesta vertikalt i Excel.

Mycket tacksam för hjälp! (Om det skulle fungera så kanske det blir en löneökning

Just nu måste föreståndaren räkna ihop alla timmar för hand utifrån 22 betäckningar som man inte alltid kommer ihåg i samband med veckor som aldrig är uppbyggda på samma sätt, med andra ord så tar det måååånga timmar att gå igenom tex 14 veckors scheman... och att sedan göra en ändring är inte roligt.

Tja,

jag tror svaret ligger i en funktion som heter:

OM
Alt
ANTAL.OM

=ANTAL.OM((C15=1);10;0)((C15=2);9;0)

Problemet är att man då inte kan skriva f7 tex på grund av att då refererar den till cellen f7
och inte till värdet i cellen C15...

Jag trixade lite men fick inget givet svar,

Annars går det att bygga om hela arket till ett nytt med dolda celler som beräknas i bakgrunden - hur viktigt är det ?

/Tangen

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-06-01 10:50

Ladda gärna upp ett exempel så kan vi labba med det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 10:53
Ursprungligen av Arvid:

Ladda gärna upp ett exempel så kan vi labba med det.

kikar gärna med ....

/Tangen

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-01 11:07

På en separat flik kan du göra en tabell med en kolumn med beteckningarna och en kolumn med motsvarande timmar. Se till att beteckningarna är i alfabetisk ordning.
Med hjälp av funtionen VLOOKUP(ref till den aktuella beteckningen;ref till tabellen ovan;2;FALSE) så kan du hämta de aktuella timmarna.
Jag gissar att du får göra en parallell tabell till erat schema, t ex på en annan flik, där du hämtar timmarna för de beteckningarna du har i schemat. Sen är det bara att använda siffrorna för de beräkningar du vill göra och överföra resultatet till den sidan där du vill ha det.
På så sätt, ändrar du några beteckningar i schemat, så uppdateras beräkningarna automatiskt.

Lycka till!

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-01 13:05

Hmm, prövade era förslag men jag misstänker att mina kunskaper om excel fortfarande är lite för begränsade. Jag får ta att ladda upp filen här senare idag, den är i excel format just nu och det fick man tydligen inte ladda upp på forumet... Och eftersom att jag sitter på företagets dator så är dom inte allt för intresserade av att låta mig installera något program överhuvudtaget, tex winzip. Som sagt, slänger upp det senare idag.

Stort tack för er hjälp och visat intresse!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-01 15:32

Här kommer ett litet exempel av mitt förslag

1
Bevaka tråden