Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slowmotion fast i sync till musikvideo?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet de olika procent värdena för när man vill att det ska gå i slowmotion fast artister sjunger i sync.

Alltså hur många procent snabbare ska musiken gå typ 170% och hur mycket (%) ska man köra i slowmotion, tex 33% - Jag vet att värdena kan variera beroende på hur mycket man vill att det ska gå i slowmotion men som sagt jag skulle vilja ha ett ungefärligt värde att gå på.

Tacksam för snabbt svar om någon vet detta?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-01 11:22

blir inte det omöjligt om du inte spelat in artisten med slowmotionkamera eller att han har fått sjunga snabbare när det spelades in?. Annars måste du ju förvränga musiken vilket inte är bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-01 20:59

Maxvärdet bestäms väl av kameran? Hur många fps kan du köra? Sen gör du låten speedad efter det...

Nu är ju slowmotion rätt kasst på video men jag har elever som ändå vill prova detta.

Vad man gör är att speeda upp musiken i en redigering med en viss procent, sen kör man musiken speedad när man spelar in, sen så kör man slowmotion på det inspelade materialet med en viss procent och då blir det synk. Vad jag undrade här är om någon gjort detta med video?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 12:44
Ursprungligen av draags:

Vad jag undrade här är om någon gjort detta med video?

Jag körde en video för 3 veckor sedan där vi plåtade med digibeta, och vi gjorde en del slowmo (50%) tagningar som faktiskt blev helt ok, iof så körde vi i studio mot vitt så det var ganska tacksamma förhållanden. Men som redan sagts så är tyvärr inte video och slowmo bästa vänner ännu, ska man köra mycket slowmo och det ska se riktigt bra ut så kostar det herrejösses,, typ en tex Arri 435 tror jag grejar 180b/s om jag inte minns fel...

//FRED

Enklast blir det om du jobbar i multiplar på 25 frames/sec. Ex: speeda musiken till 200% och lägg en slow motion på 50%. Det finns inga garantier att tet blir "bra". Mycket hänger på hur bra personen i bild läppsynkar och sedan på hur korrekt din videoredigering gör hastighetsförändringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 22:03

Detta är nog svårt att uppnå snyggt med video då video håller en fast inspelnings rate av bilder. Det gör inte film. Du kan filma i 50 fps medans du scannar detta i 25 fps och får således en "äkta" 50% slowmotion. Det är omöjligt med video.

Men tja, gör ett försök som Kakazooka sa - det kan mkt väl bli okej i slutändan. Förslagsvis kör man ett vassare program för slowmotion i post än FCP (tror AE är bättre, Shake är garanterat bättre i version 4).

OT: Däremot kan man säga att när det gäller SPEEDNINGAR av material så är FCP helt enastående -även jämfört med miljonkronorsmaskiner som Discreet Logics' Fire, Inferno (osv) -svit.

Det finns även plug ins till dessa (DL) program som gör HELT OTROLIGT bra slo-mo från vanligt videomaterial -om någon minns Elton Johns hyllningslåt/video till Prinsessan Diana så var de gjord på detta vis... dock så dyr att NÄSBLOD inte ens börjar beskriva det...

Ursprungligen av Kakazooka:

OT: Däremot kan man säga att när det gäller SPEEDNINGAR av material så är FCP helt enastående -även jämfört med miljonkronorsmaskiner som Discreet Logics' Fire, Inferno (osv) -svit.

Det finns även plug ins till dessa (DL) program som gör HELT OTROLIGT bra slo-mo från vanligt videomaterial -om någon minns Elton Johns hyllningslåt/video till Prinsessan Diana så var de gjord på detta vis... dock så dyr att NÄSBLOD inte ens börjar beskriva det...

låter intressant, vad heter dessa.

Ursprungligen av draags:

låter intressant, vad heter dessa.

Jag kommer ju uppenbart inte ihåg vad de heter men ska kolla det. Det kommer att ta någon vecka (åker bort).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 11:10

FCP är dock blek i jämförelse med Shake's Optical Flow vad gäller slow-motion effekter.

Titta på följande länk och "njut":
http://www.apple.com/shake/quicktours/advancedimage.html

Shake kan även använda tekniken för stabilisering av bilder. Det blir helt enkelt otroligt snyggt!

Även så känns After Effects enormt mkt bättre än FCP på time-remapping, men kanske att FCP blivit bättre i och med version 4.5 eller 5.0 (4.0 - 4.1 var inte alls i samma klass).

Ursprungligen av Erik.dv:

FCP är dock blek i jämförelse med Shake's Optical Flow vad gäller slow-motion effekter.

Titta på följande länk och "njut":
http://www.apple.com/shake/quicktours/advancedimage.html

Shake kan även använda tekniken för stabilisering av bilder. Det blir helt enkelt otroligt snyggt!

Även så känns After Effects enormt mkt bättre än FCP på time-remapping, men kanske att FCP blivit bättre i och med version 4.5 eller 5.0 (4.0 - 4.1 var inte alls i samma klass).

Å JÄKLAR! Det var helt OTROLIGT snyggt. Har aldrig jobbat i (eller med) Shake men inser att jag måste göra den hemläxan mycket snart.... Amazing!

Den plug jag tänkte på har ju en 3-4 år på nacken så det måste ju ha hänt nåt sedan dess...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 13:08

Jo, jag såg Optical Flow "live" i förra veckan och ja, breath-taking är nog ett bra ord för det. Det kräver dock sin maskin kan nämnas, men bra som fan blir det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 13:57

Re:vision Twixtor eller Foundry Kronos är bra plugins för slowmo i After effects.

Vi sköt en musikvideo med DVX100 (50i) + mini35 + zeiss-gluggar för ett tag sedan där hela videon skulle vara i slowmo med synk. Jag har tyvärr inte sett resultatet så jag vet inte hur det blev.

ARRI 435 går upp i 150 fps

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 19:42
Ursprungligen av Kakazooka:

ARRI 435 går upp i 150 fps

Du har så rätt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 17:32

Om ni sköt med en DVX100, varför körde ni inte 25P?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 17:41
Ursprungligen av Erik.dv:

Om ni sköt med en DVX100, varför körde ni inte 25P?

För att slowmo-pluggarna vill jobba med interlaced material.

På en kortfilm rampade vi en Arri 435 från 18 b/s upp till 150. Jävlar vad det lät!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 17:33

Re:vision Twixtor har jag hört bra saker om men aldrig själv pillat på dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 22:50

Tar upp en gammal tråd..
Men vi gjorde några reklamfilmer i helgen för en svensk vodka där vi sprängde saker superslowmo 2-5000fps, och det är ingen jävla hejd på hur snyggt det blir. Det jävligaste är att ljussätta, eftersom kameran kräver så sjukt mycket ljus, prylarna brinner nästan upp.

Men vi körde med en Phantom kamera som grejar 250 000 bilder i sekunden dock så har du inte den största upplösningen i det läget, men i upp till 5000 fps så har du bra upplösning, och i 1000fps så kan du tom jobba i 1632 x 1200.

Kul var det!!

http://www.visiblesolutions.com

1
Bevaka tråden