Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTMS Sverige = vadå Sverige ??

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-06-01 22:55

Seriöst talat iTMS sverige suger ... Det finns inget som gör den speciellt svensk

Var är de svenska artisterna ?(det är alldeles för få )
Var finns de svenska audioböckerna ?
Var finns en svensk support för iTMS ?
Varför finns det ingen sökfunktion för svensk musik/skivbolag ?

Som det är nu känns det bara som det är en dålig rip off från nån engelsk/tysk variant av iTMS.

Har ni liknande funderingar och kritik ?

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-06-01 23:06

Ja, jag håller med dig. Det finns alldeles för få svenska artister som det är nu, men jag hoppas och tror att det kommer bli bättre med tiden. Och att det inte finns någon svensk support (och att den support som finns inte verkar läsa ens mail) är hur dåligt som helst. Annars gillar jag verkligen idén med iTMS, får de bättre ordning på det kommer jag att handla mycket.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-01 23:25

Håller också med. Nästan lite flopp-varning än så länge.
Själv är jag rätt nöjd, men om "svensson" och media inte ska dissa iTMS, måste det till mer svensk musik!
Vart är tex Kent?

Är det föresten bara jag som har ett gränssnitt på engelska? Eller ska det vara så?
Känns ju också lite osvenskt, om man så säger...

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-01 23:43

Kan det inte vara så att viss produktionsbolag fortfarande är helt emot detta sätt att köpa musik? Bert som producerar den mesta, ursäkta språket, skiten här i Sverige är väl helt emot detta? Så det skulle inte förvåna mig om andra nissar också är det.
Men jag tror det kommer med tiden, när dom inser vilka pengar dom kan tjäna på detta.

SONY BMG (som slog sig samman som ett stort bolag) har pga av avtals-strul inte fått upp några av sina artister än.
Det gäller alltså skivor som är släppta under dessa under-labelar till SONY och BMG:

Arista Records, Columbia Records, Epic Records, J Records, Jive Records, LaFace Records, Legacy Recordings, Provident Music Group, RCA Records, RCA Victor Group, RLG - Nashville, SONY BMG Masterworks, Sony Music Nashville, Sony Urban Music, Sony Wonder, So So Def Records, Verity Records

Därför saknas Kent, Christian Walz, Darin, m.fl än så länge i svenska ITMS.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

SONY BMG (som slog sig samman som ett stort bolag) har pga av avtals-strul inte fått upp några av sina artister än.
Det gäller alltså skivor som är släppta under dessa under-labelar till SONY och BMG:

Arista Records, Columbia Records, Epic Records, J Records, Jive Records, LaFace Records, Legacy Recordings, Provident Music Group, RCA Records, RCA Victor Group, RLG - Nashville, SONY BMG Masterworks, Sony Music Nashville, Sony Urban Music, Sony Wonder, So So Def Records, Verity Records

Stämmer inte riktigt det är vissa artister från dessa etiketter som saknas. Att de svenska Sony/BMG artisterna saknas på ITMS beror på flera orsaker än avtalsstrul.

Ursprungligen av jazzper:

Stämmer inte riktigt det är vissa artister från dessa etiketter som saknas. Att de svenska Sony/BMG artisterna saknas på ITMS beror på flera orsaker än avtalsstrul.

Jag bara återberättar vad min kontakt på SONY BMG berättade för mig när jag undrade varför min remix inte hade dykt upp än. Men du får hemskt gärna dela med dig av den info du har om varför det dröjer. Ingen blir gladare än jag om jag får ett korrekt svar.

Jag bara återberättar vad min kontakt på SONY BMG berättade för mig när jag undrade varför min remix inte hade dykt upp än. Men du får hemskt gärna dela med dig av den info du har om varför det dröjer. Ingen blir gladare än jag om jag får ett korrekt svar.

Vad jag har hört så beror det på 3 saker Pengar, Vart pengarna går och vissa avtal som BMG har slutit med ITMS konkurrenter i Sverige.

• Medlem
  • 2005-06-02 00:21

Fattas brutalt mycket mer än Sony/BMG's artiststall.

Min kritik är mer att iTMS är dåligt nationellt utformat ...liksom en del annat Apple gör dåligt...
Service o.s.v ...Dom måste satsa mer på nationella bitar som en svensk grupp av människor som sköter svenska iTMS samt support.
Ge O.B & Co mer makt !!!!

Eller säg så här ......fy farao vad allt fungerar smidigt med Apple ............om man bor i Amerika :rolleyes:

Senast redigerat 2005-06-02 00:39

Det finns en site, www.itmusik.se för dig som behöver hjälp med att hitta svenska artister på iTMS.

/M

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-02 08:42
Ursprungligen av Martin Belak:

Det finns en site, www.itmusik.se för dig som behöver hjälp med att hitta svenska artister på iTMS.

/M

Finemang!

Men jag har för mig det finns ett program i OS X som rimligtvis borde kunna fixa detta?

Vad var det nu det hette...

Senast redigerat 2005-06-02 08:59
  • Medlem
  • 2005-06-02 08:53

Sorgligt att det ska behövas andra sajter för att hitta svensk musik på iTMS sverige .....

Inte speciellt maccigt

Man kan ju tolka iTMS Sverige på två sätt:
1) iTMS på svenska med svenska artister.
2) iTMS som går att handla på från Sverige.

• Medlem
  • 2005-06-02 13:07
Ursprungligen av Adrian B:

Man kan ju tolka iTMS Sverige på två sätt:
1) iTMS på svenska med svenska artister.
2) iTMS som går att handla på från Sverige.

Löjligt får man inte komma med vettig konstruktiv kritik eller ??

Vad var den tredje saken?

• Medlem
  • 2005-06-03 18:55

Så här skrev sippan på MacNytt :

iTMS för långsamt på att ta in svensk musik
Skivbolag vänder sig till högsta ort.

Enligt Dagens Nyheter idag har skivbolaget MNW Record Group väntat på att kunna sälja sin musik via iTunes Music Store sedan "långt innan" den öppnade i Sverige. Nu har VD Sanji Tandan tröttnat och planerar att höra av sig direkt till Steve Jobs.

De har alltså tecknat avtal, men tydligen behövs särskild mjukvara, som Apple dröjer med att leverera. Så låt oss hoppas att Steve lyssnar...

Nu vet vi äntligen varför den obligatoriska artisten Thåström fortfarande saknas på iTunes Music Store...

------------

yippie hip hurra Apple sverige har visat framfötterna igen :rolleyes:

* för övrigt har jag köpt Lasse Dahlquist och Harry Brandelius på iTMS idag ;)*

iTunes Producer finns ju bara till mac så kan tänka mig att det ställer till problem för vissa (mindre) bolag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-04 15:16
Ursprungligen av mmmikael:

iTunes Producer finns ju bara till mac så kan tänka mig att det ställer till problem för vissa (mindre) bolag.

Mja, det får man väl se som ett litet problem i sammanhanget.

Ursprungligen av maco:

Enligt Dagens Nyheter idag har skivbolaget MNW Record Group väntat på att kunna sälja sin musik via iTunes Music Store sedan "långt innan" den öppnade i Sverige. Nu har VD Sanji Tandan tröttnat och planerar att höra av sig direkt till Steve Jobs.

Låter som den sämsta ursäkt jag någonsin hört. Jag har en bekant som tog saken i egna händer och startade ett eget skivbolag och gav ut sin egna skiva. Dessutom registrerade hon sig med ITMS och man kan redan idag köpa hennes skiva på ITMS. Hon har alltså en enda skiva i sin "katalog" och det skulle förvåna mig om Apple ger henne förtur innan MNW.

Här har ni henne: Paula Lobos

Här har ni henne: Paula Lobos

Köpt! Tack för tipset.

• Oregistrerad
  • 2005-06-04 22:28
Ursprungligen av maco:

Så här skrev sippan på MacNytt :

Visst...Sanji Tandan, samma kille som säger såhär i DN :

Citat:

Sanji Tandan, vd på MNW, tror inte att priset på cd-skivor styr konsumenternas vilja att köpa cd-skivor.

- Problemet är snarare tidsfaktorn och tillgängligheten; de vill ha skivan på en gång och accepterar inte om den inte finns och de måste komma tillbaka om tre dagar. Då är det lättare att ladda ner den från nätet.

Han har ju verkligen koll...:eek:

• Medlem
  • 2005-06-04 20:04

Grymt Martin såna initiativ belönar jag .......... -------------> to the store

1
Bevaka tråden