Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spel till nya Xbox 360 utvecklas på Macintosh

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-02 14:00
Ursprungligen av NyTeknik.se:

Tillverkare av spel till Microsofts kommande konsol Xbox 360 använder Macintoshdatorer för att utveckla sina nya program. Anledningen är att Macarna använder samma processor som spelkonsolen.

På förra veckans spelmässa Electronic Entertainment Expo i Los Angeles visade Microsoft upp sin kommande spelkonsol Xbox 360.

Under stora platta skärmar som demonstrerade kommande spel fanns en tidig version av den nya spelkonsolen snyggt uppställd. Men den som kikade lite extra upptäckte att bakom Xbox 360:chassit fanns två Power Mac G5 från Apple snyggt uppställda. Och det var Macintoshdatorerna som körde spelen, berättar nyhetstjänsten Mac Central.

Anledningen är att nya Xbox använder samma processor som Appledatorerna. Och spelutvecklarna har ännu inte fått några utvecklarversioner av Xbox från Microsoft. Istället får de designa sina spel på specialutrustade Power Mac G5 som Microsoft konfigurerat.

Men enligt Mac Central är Microsoft i full färd med att bygga hårdvara för utvecklarna som ska vara baserade på den slutgiltiga specifikationen för Xbox 360.

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=40868

Är det inte lite utav ett skott i foten av Microsoft, den allsmäktiga X86/Windows sidan räckte tydligen inte till :), och att själva vara kunder hos Apple, som vi sett tidigare på foto är ju inte den allra bästa propaganda-taktierna.

  • Medlem
  • 2005-06-02 14:04

Jag håller fullständigt med dig!

  • Medlem
  • 2005-06-02 14:17

Låter som att man skulle rent "teoretiskt" kunna spela Xbox-spel på Mac.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-06 12:07
Ursprungligen av LucE:

Låter som att man skulle rent "teoretiskt" kunna spela Xbox-spel på Mac.....

Ja, har man alla extrakort och mjukvara så ska det inte vara några problem. Dock så tror jag spelen rullar på bättre med en Xbox 360 eller de nyare utvecklingskitet som inte är baserad på PMG5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 14:20

mmm, haha.... det vore ju grymt coolt

Jag skulle tro att spelen är anpassade och kräver en Xbox. Men det borde väl bli lättare att fixa även en Mac-version. Det blir ju knappt något portning alls. Mac-världen skulle ju inte må dåligt av att nästan alla Xbox-spel som kommer även släpps till Mac. Vissa är väl tänkta att bara komma till Xbox för att sälja konsoller.

Det blir busenkelt att "porta" spelen till mac. Frågan är om MS gör det bara.
Ska bli kul att se om XBox går att fulhackas så att det går att köra OSX på den. Det skulle kunna vara möjligt.

Busenkelt sa Bull.....

Den utvecklingmiljö som man kör på G5orna är väl NT 4 för PPC om jag kommer ihåg rätt. Dessutom kör man väl något speciellt grafikkort, tror jag. Så, jag tror inte alls det är så lätt. Men, framför allt så ligger det inte alls i MS intresse.

Ursprungligen av ace4711:

Busenkelt sa Bull.....

Den utvecklingmiljö som man kör på G5orna är väl NT 4 för PPC om jag kommer ihåg rätt. Dessutom kör man väl något speciellt grafikkort, tror jag. Så, jag tror inte alls det är så lätt. Men, framför allt så ligger det inte alls i MS intresse.

Det kommer nog inte gå att köra några spel rakt av men nog sjutton öppnar det möjligheter. G5orna i montern är nog rejält moddade. Men det är ju ändå en G5 i grunden, annars hade ju inte MS behövt köpa datorer av Apple.

MS äger väl inte rättigheter till alla Xbox-spel. Spelföretagen vill väl kunna sälja så många spel som möjligt och nu när Macen fått ett uppsving och har hamnat allt mer i fokus så blir det kanske intressant för dem att porta till Mac.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 01:56
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Det kommer nog inte gå att köra några spel rakt av men nog sjutton öppnar det möjligheter. G5orna i montern är nog rejält moddade. Men det är ju ändå en G5 i grunden, annars hade ju inte MS behövt köpa datorer av Apple.

MS äger väl inte rättigheter till alla Xbox-spel. Spelföretagen vill väl kunna sälja så många spel som möjligt och nu när Macen fått ett uppsving och har hamnat allt mer i fokus så blir det kanske intressant för dem att porta till Mac.

Somsagt, det lär endast skilja en omkompilering, inte modifikation av hårdvaran...dvs precis som det är nu med XBOX och PC då det sitter en vanlig Pentium 3 i boxen... Man behöver bara kompilera på ett annat sätt, dvs ha tillgång till ett dev-kit... något som mac-tillverkarna förhoppningsvis släpepr lös så att mod-comunityn släpper loss. Ny ligger facklan på mac-moddarnas/hackarsnas sida... får se vad de kan åstadkomma

Ursprungligen av jockeleu:

Somsagt, det lär endast skilja en omkompilering, inte modifikation av hårdvaran...dvs precis som det är nu med XBOX och PC då det sitter en vanlig Pentium 3 i boxen... Man behöver bara kompilera på ett annat sätt, dvs ha tillgång till ett dev-kit... något som mac-tillverkarna förhoppningsvis släpepr lös så att mod-comunityn släpper loss. Ny ligger facklan på mac-moddarnas/hackarsnas sida... får se vad de kan åstadkomma

Det är felaktigt att påstå att ett XBOX-spel baserat på PPC endast kräver en omkompilering för att få att fungera på en G5. Ett XBOX-spel förutsätter inte bara en speciell processor, det förutsätter en speciell mjukvaruplattform eller operativsystem. Precis som ett windowsprogram kräver windows, eller ett OS X-program kräver OS X. Om man inte har det "riktiga" operativet måste man göra en clean-room-implementation av ALLA anrop man kommer att göra till operativsystemet och dess APIer.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Det kommer nog inte gå att köra några spel rakt av men nog sjutton öppnar det möjligheter. G5orna i montern är nog rejält moddade. Men det är ju ändå en G5 i grunden, annars hade ju inte MS behövt köpa datorer av Apple.

MS äger väl inte rättigheter till alla Xbox-spel. Spelföretagen vill väl kunna sälja så många spel som möjligt och nu när Macen fått ett uppsving och har hamnat allt mer i fokus så blir det kanske intressant för dem att porta till Mac.

Xboxspel bygger på DirectX och massa andra MS-teknologier. Detta gör att det spel du skapar är hemskt beroende av massa MS-jox som MS bergis inte vill fungera på någon annans hårdvara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-02 16:45

Kan man hacka xbox360 så att de går att köra OSX på den så har dom en garanterad köpare

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 11:53

Det enda som bör skilja är en omkompilering, men såklart krävs det mycket mer för att det sedan skall fungera korrekt. Dock snackar vi om snabb och enkel konvertering, och verkligen inte som det ser ut nu.... Men å andra sidan ryktas det ju nu om att Apple skall gå över till X86, så den här XBOX kompabilitetn kanske försvinenr där

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 12:08

Lovande?! Vore helt klart kul att kunna spela xbox-spel på mac!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-06 12:16

Såg inte ni den bilden från E3 då MS bjöd på en demo för något nytt spel till 360, och när den nyfikna journalisten tittade in i montern stog där 2st G5:or och brummade.
Eller har jag drömt detta? (letar iaf nu efter denna bilden, måste ju visa er)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-06 12:22

Grr.. jäkla DirectX

Men nu spelar ju allt detta mindre roll. Xbox blir PPC, Mac blir x86... Tillbaka på ruta ett.

Glöm vilken cpu det rullar på, det handlar som ace säger om operativ systemet. I alpha kitten för xbox360 handlar det visserligen om en powermac g5. Men de kör ju deras egen kernel (NT variant) speciellt för xboxen och med direktx som det "rekommenderade" APIt att använda.

Så nej, en "omkompilering" räcker _inte_ för att ett xbox360 skaa rulla under osx. Dessutom är alpha kitten inte heller i full samma prestanda liga som den slutliga xbox360, utan ska mer ses som en likvärdig platform (notera igen; med microsofts eget os) för den slutgiltiga xbox360.

Nintendo hade samma sak för några år sen innan det kom riktiga devkits för Gamecube, dessa "alpha dev kits" var inte alls i närheten av prestandan på gamecuben (gick faktiskt otroligt segt) och kördes som en programvara på en vanlig windows pc om jag inte minns fel, men själva APIt var det samma som den färdiga Gamecuben vilket var det som betydde någonting.

1
Bevaka tråden